torsdag 11 juli 2013

Röda Faran rullar vidare

VI ÄR I ungefär lika risigt skick, min bil och jag. I mig är det som be­kant inte mycket driv numera och Röda Faran har varit tvungen att häl­sa på hos doktorn för att få en helt ny drivknut*. Samtidigt fick hon en allmän hälsokontroll och blev godkänd t.o.m. för långkörning, om ock icke med beröm. Den gamla damen har med åren blivit en smula in­kontinent.

Inte för att jag har en aning om var ventilkåpan (eller så mycket annat heller) sitter, men där lär det i alla fall inte hålla helt tätt. Lite urblekt i lacken är hon också och glänser inte som i fornstora dagar, men det gör ju inte en annan heller, så vi passar varandra som hand i handske. Och än är det låångt kvar tills vi når läget som min mammas gamla fol­kabubbla hade uppnått: man tankade olja och fyllde på bensin.


* Lustigt (?) nog samma drivknut på vilken det byttes dammskydd för inte så länge sedan. Diagnosen idag är att den [klåpare] som utförde den repa­ra­tio­nen inte gjorde tillräckligt rent från grus och sand innan det nya skyddet mon­te­ra­des. Tack som fan för den saken! Vad glad jag blir.

11 kommentarer:

  1. Ja du, för att ALDRIG bli lurad på en verkstad så måste man egentligen kunna göra jobbet själv och sen övervaka jobbet (vilket inte är populärt), eller ännu hellre...göra det själv! Vi (alltså Rolle) kör med det senare alternativet men det finns ju vissa saker man inte kan göra beroende på att man behöver specialverktyg, men då har han kontakter.....!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, med bilreparationer är det som med allt annat hantverksbetonat, man borde ha skaffat sig den yrkesutbildningen själv. Men samtidigt hade man behövt plugga till elektriker, rörmokare, målare, murare, plåtslagare, snickare, trädgårdsmästare osv, så är det bara.

      Nu håller jag i alla fall mina fingrar korsade för att jag ska ha hittat en bra verkstad, som det fullt ut går att lita på. Den förrförrförriga slutade, den förrförriga förstörde mer än de lagade och den förriga blev uppsagd från sin lokal och valde att lägga ner företaget. Alltid är det något, som man brukar säga, så det skulle inte slå hål i sidan att "ha en Rolle" ;o)

      Radera
  2. HAhaha! Om din bil är som en likvärdig väninna så är väl min relativt nya och fräscha mera som en personlig assistent: "Såja, sätt dig nu och ta det lugnt! Jag piper om du gör något fel! Och piper gör det rätt ofta!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du är rolig du :o)

      Skillnaden mellan våra kärror är, att det inte finns några pipljud i min. Lika lite som centrallås, krockkuddar, ABS-bromsar eller AC. Numera, pga naturlig avgång, inga sätesvärmare eller bakrutetorkare heller.

      Däremot kan hon tjuta! Då är det antingen varningssignalen för att strålkastarna fortfarande är tända fast motorn stängts av eller fläktremmen som skriker att den håller på att ge upp.

      Radera
  3. Ja, bilreparationer är aldrig roliga. Kostar jättemycket och så har man liksom inte mer än man hade förut...
    Må så gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. "Långkörning"? Hur långt då? 40 mil kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snarare drygt 60 om jag tar en omväg runt hufvudstaden, som jag hellre kör än kastar mig in i trafiken som dundrar genom storstan i vad som för en lantis som jag ter sig som överljudsfart.

      Eniro har berättat hur jag ska hitta dig i skogen, men innan jag törs ge mig iväg måste jag ändå lyckas låna upp en GPS. Hängslen och livrem, du vet. Fast det är ingen brådska, för jag kan ändå inte hit the road förrän växthuset klarar sig utan daglig övervakning. Så du behöver inte sätta på kaffet riktigt ännu ;o)

      Radera
  5. Hurrahurrahurra!!! Fast det där med GPS kan du glömma. Jag har ju jobbat med transporter, så vägbeskrivningar är en specialitet. Dessutom är det bara E22an rakt söderut tills du kommer till Rockneby. Busenkelt!! Det där med omvägen förstår jag inte. Kommer du inte till centrum när du kommer med färjan? Då måste du väl genom eländet ändå och då kan du ju lika gärna svänga söderut direkt? Eller är det bara Birger Jarl som kommer dit? A som hoppas på regn innan du kommer ( jomen visst) så att det finns många gulingar i skogen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. For your information så är det slut på lustturerna med Birger Jarl. Hon är tagen ur trafik och ligger nu som hotellbåt inne i Stockholm. Själv tar jag mig västerut antingen till Kapellskär eller Grisslehamn i Roslagen och jag VÄGRAR köra igenom Stockholm utan en co-driver som kan ägna sig åt skylt- och kartläsning.

      Rätt vad det är blir det ändå buss, tåg, cykel eller apostlahästarna ändå. För även om skruttibangbang fick verkstans välsignelse vete fan om jag vågar riskera en körning på 120 mil t/r med dåliga packningar lite här och där.

      Hursom haver, f.n. har jag siktet inställt på andra halvan av augusti om ingenting oförutsett inträffar, som undertecknads lårbensbrott och/eller frånfälle, World War III, galopperande böldpest eller något annat i den stilen.

      Radera
  6. Jag har som sagt jobbat med transporter och har fortfarande en del kontakter kvar. Om du bara meddelar mig några datum då du kan tänka dig att åka, så kan jag luska lite. Kanske kan det bli gratis ena vägen i alla fall...

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!