onsdag 25 april 2012
Nu är det hjul igen
IMORGON KOMMER ANNACARIN från Västrahult och ska hämtas från hamnen halv sju på morgonen. För att inte riskera en böteslapp för att fortfarande köra dubbdäckat satte jag framåt lunch igång med att byta till sommardäck på Röda Faran.
Däck 1, 2 och 3 gick som den vanliga dansen – men vid däck 4, vänster fram, var det tvärstopp. Den med bilen följande hylsnyckeln, måttanpassad för de 21 mm stora hjulmuttrarna, gick inte i våld heller på två av dem.
Va?! [plats för ögonbryn höjda i förvåning här]
Det här är samma däck som i december var in för byte av stötdämparens dammskydd. En liten kul utgift på 185 jävla euro, eftersom det hette att jobbet blivit krångligare än väntat och tagit 2,5 timme istället för 1,5.
Nåja, muttrarna måste ju av, för det är inte direkt tillåtet att köra omkring med tre sommardäck och ett av dubbmodellen, så jag körde iväg till gode vännen M, fena på bilar och bosatt bara en bit bort.
Inte så konstigt att du inte får på nyckeln, sa han. Muttrarna är ju sönderhamrade.
Va?! [plats för tappad haka här]
Men hur i glödheta h*vete?! svor jag. Det var ju inget fel på varken muttrar eller bultar när jag bytte till vinterdäck, själv, i november!
Knappt hade jag tänkt tanken före polletten trillade ner. Den här åverkan måste förstås ha skett i samband med dammskyddsbytet i december! Svärande och puttrande satte jag mig på huk för att lösgöra den fjärde och sista muttern medan M gick för att hämta något i garaget ...
Va?! [plats för tappad haka nummer 2 här]
Denna fjärde mutter var av en mycket mindre dimension än de övriga femton på kärran! Originalmuttern var alltså bytt, och högst antagligen för att den blivit totalkvaddad vid det hamrande hjulet varit utsatt för.
Och du, sa M, som återvänt från garaget, hjulbultarnas gängor är förstörda på två av dem också, och den tredje är rätt illa åtgången den med.
Vid det här laget var jag så iniglödhetahelvetet jävligt förbannad att det förelåg stor risk för självantändning. Så när väl sommardäcket satt på plats (med två muttrar istället för fyra) körde jag raka spåret till ifrågavarande bilverkstad som jag av någon konstig, missriktad hänsyn avstår från att namnge – tills vidare.
I min outsägliga enfald hade jag föreställt mig att få ett ursäktande och ångerköpt bemötande, men till min oerhörda häpnad bestods jag istället med insinuationer om att jag skulle ha förstört mina muttrar och bultar själv!
Makalös. Och. Tidigare. Aldrig. Skådad. Brist. På. Professionalism.
Skulle inte tro att Röda Faran kommer att belasta den här verkstaden med ytterligare besök utöver det som måste göras imorgon för att byta misshandlade bultar och muttrar.
Och frågan är om inte dammskyddsbytet tog 2,5 timmar istället för 1,5 för att det tog en jävla tid att hitta en tillräckligt stor och tung slägga att hamra med?
En annan, och mer oroande, fråga är: hur ser det ut invändigt när det ser ut så här på utsidan..?
Det är tur att jag inte tror på gud. Hade jag gjort det hade jag slutat nu, för nu börjar det nämligen räcka med vad en ensam, liten tant ska orka med :o/
Däck 1, 2 och 3 gick som den vanliga dansen – men vid däck 4, vänster fram, var det tvärstopp. Den med bilen följande hylsnyckeln, måttanpassad för de 21 mm stora hjulmuttrarna, gick inte i våld heller på två av dem.
Va?! [plats för ögonbryn höjda i förvåning här]
Det här är samma däck som i december var in för byte av stötdämparens dammskydd. En liten kul utgift på 185 jävla euro, eftersom det hette att jobbet blivit krångligare än väntat och tagit 2,5 timme istället för 1,5.
Nåja, muttrarna måste ju av, för det är inte direkt tillåtet att köra omkring med tre sommardäck och ett av dubbmodellen, så jag körde iväg till gode vännen M, fena på bilar och bosatt bara en bit bort.
Inte så konstigt att du inte får på nyckeln, sa han. Muttrarna är ju sönderhamrade.
Va?! [plats för tappad haka här]
Men hur i glödheta h*vete?! svor jag. Det var ju inget fel på varken muttrar eller bultar när jag bytte till vinterdäck, själv, i november!
Knappt hade jag tänkt tanken före polletten trillade ner. Den här åverkan måste förstås ha skett i samband med dammskyddsbytet i december! Svärande och puttrande satte jag mig på huk för att lösgöra den fjärde och sista muttern medan M gick för att hämta något i garaget ...
Va?! [plats för tappad haka nummer 2 här]
Denna fjärde mutter var av en mycket mindre dimension än de övriga femton på kärran! Originalmuttern var alltså bytt, och högst antagligen för att den blivit totalkvaddad vid det hamrande hjulet varit utsatt för.
Och du, sa M, som återvänt från garaget, hjulbultarnas gängor är förstörda på två av dem också, och den tredje är rätt illa åtgången den med.
Vid det här laget var jag så iniglödhetahelvetet jävligt förbannad att det förelåg stor risk för självantändning. Så när väl sommardäcket satt på plats (med två muttrar istället för fyra) körde jag raka spåret till ifrågavarande bilverkstad som jag av någon konstig, missriktad hänsyn avstår från att namnge – tills vidare.
I min outsägliga enfald hade jag föreställt mig att få ett ursäktande och ångerköpt bemötande, men till min oerhörda häpnad bestods jag istället med insinuationer om att jag skulle ha förstört mina muttrar och bultar själv!
Makalös. Och. Tidigare. Aldrig. Skådad. Brist. På. Professionalism.
Skulle inte tro att Röda Faran kommer att belasta den här verkstaden med ytterligare besök utöver det som måste göras imorgon för att byta misshandlade bultar och muttrar.
Och frågan är om inte dammskyddsbytet tog 2,5 timmar istället för 1,5 för att det tog en jävla tid att hitta en tillräckligt stor och tung slägga att hamra med?
En annan, och mer oroande, fråga är: hur ser det ut invändigt när det ser ut så här på utsidan..?
Det är tur att jag inte tror på gud. Hade jag gjort det hade jag slutat nu, för nu börjar det nämligen räcka med vad en ensam, liten tant ska orka med :o/
Sparat i följande arkivlådor:
Jämmer och elände
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Här kan man verkligen säga mutter, mutter...
SvaraRaderaKram, Monica
Du kan vara viss om att det jag haft att säga om saken har varit fyllt av eldgafflar, bockfötter och den kemiska beteckningen för svavelsyra! Grrr ...
SvaraRadera...mållös...
SvaraRaderaDu får allt meddela mej privat vad det är för klantarsel till firma som betett sej så!
Och vad säger konsumentskyddet om det här? Vågar du dej på ett försök där?
Pipi
Nå, nå, varför mållös? Nog är det väl ändå rätt självklaaart att jag under den gångna vintern haft som lördagsnöje att lossa på några hjulmuttrar och banka skiten ur bultarna på mitt vänstra framdäck..? Att det råkade vara samma däck som fick ta stryk varje gång - och just det som varit utsatt för reparation - måste väl bara vara en tillfälligheternas nyck..? Himla otur, helt enkelt.
SvaraRaderaSen ska vi inte tala om vilket sjå jag hade med att ta mig till butiken för att skaffa mig en 19 mm mutter, när ett akut och obetvingligt behov av att göra ett byte drabbade mig som en blixt från klar himmel.
Ungefär så här måste det ju ha gått till. Eller..?
Hur kan det gå att få dit en för liten mutter?Tur att den då suttit där å att du inte tappat hjulet.
SvaraRaderaEn för liten mutter behöver inte vara för liten invändigt. Huvudet kan vara mindre, men den inre diametern samma. Den lilla muttern hade verkligen kunnat ställa till det om det velat sig illa! Om jag fått punktering nånstans mitt ute i ingenstans och varit tvungen att byta däck hade jag inte kunnat göra det, eftersom verkstygssatsen som finns i bilen är anpassad för originalmuttrarna och inte för såna som är mindre. Jag hade m.a.o. inte kunnat demontera det trasiga däcket och få på reserven.
SvaraRadera