onsdag 3 mars 2010

LÄSTIPS
Udda av Sara Lövestam


Udda
av Sara Lövestam

Första gången Martin Sander såg en am­pu­te­rad kvinna var han tretton år. Sedan dess har han blivit butikschef på Sys­tem­bolaget, skaffat sig ett fint radhus och flera be­und­ra­rin­nor. Men han har aldrig lyckats bli av med den, fasci­na­tio­nen för det ofull­ständiga. Det pin­sam­ma, hemliga begäret till det avhuggna. Till stum­pen. Som tur är finns Internet och där finns Paula, med noll och ett halvt ben.

Paula vill helst sitta instängd i ett rum, ensam med band­in­spel­ning­ar av partikelverb. Hon är definitivt inte intresserad av någon upp­vakt­ning, hon vill bli citerad i akademiska tidskrifter och bort­se från just det som ingen någonsin bortser från – hennes obe­fint­liga ben och skeva ansikte. Hon vill inte tyckas synd om, hon vill inte svara på frå­gor om hur hon kör bil. Hon vill alldeles särskilt inte behöva kon­fron­teras med påflugna lesbianer som slänger sin sexualitet över halva bordet. Det har hon sannerligen aldrig bett om.

Lelle älskar kvinnor. Hon har dem lite som andra har choklad som något gott att njuta av när andan faller på. Hon skäms inte för det. Hon skäms heller inte riktigt för att storma in på folks kontor och tala om för dem vad de själva borde göra i sängen. Skämmas är något som Lelle inte tycker är en bra idé. Men man kan verkligen fråga sig vad tre medelålders kvinnor på en kemtvätt i Sveg har med den sa­ken att göra.

Mitt betyg: ˜˜˜˜˜ (av 5 möjliga)


Högst personlig kommentar:
Sara kom jag i kontakt med under min sejour på kapitel1.se, där hon också kapade åt sig segern i Bok-SM 2009, och detta är alltså hennes helt underbara debutroman. Hon tecknar sina karaktärer på ett så­dant sätt att jag alldeles tydligt kan se dem för mitt inre och hennes berättarröst är samtidigt oerhört välvårdad och fri­språkig; en härlig och lyckad blandning. Intrigen är väl genom­tänkt och flyter hela vä­gen.

Det är inte ofta jag läser en roman av en svensk författare där jag inte åtminstone någon gång under läsandets gång retar mig på nå­got, men så icke i fallet ”Udda”. Det här är en bok som gick di­rekt till mitt hjärta och som får mina varmaste re­kom­men­da­tio­ner! Jag väntar med spänning på vad Sara ska koka ihop här­näst och skulle gärna se ”Udda” som film!

5 kommentarer:

  1. stickmamman
    ett boktips från Efter tio på tv4 idag.
    Eskil riddaren av syrenbersån av Gunilla Lind Person och
    Alfahannen.

    SvaraRadera
  2. Noterar för framtiden :o) Finns den som audiobok ska jag definitivt låna den från bibblan.

    SvaraRadera
  3. Tack för boktipset, har skrivit upp titel och författare. Litar på ditt omdöme.

    SvaraRadera
  4. Smak är ju något högst individuellt, så risken finns att du inte alls gillar boken. Själv tyckte jag att det var en skön historia även om ämnesvalet kanske kan anses aningen kontroversiellt.

    SvaraRadera
  5. Ja, Udda är en mycket bra bok - hållar verkligen tummarna för Sara!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!