fredag 17 december 2010

Vilket julklipp!

IDAG HAR JAG tagit en välförtjänt kreativ paus i mitt skrivande. Fikade med litteraturprisnominerade väninnan fru Nordenswan, gick en repa på loppis och – av största vikt – var och bunkrade livsmedel, eftersom de rostade rotsakerna tog slut till lunch under dagen.

Och vilket klipp det blev! Jag hittade 400-gramsförpackningar med blandfärs nedsatta till 1 euro/paketet, så jag gamade omedelbart åt mig fyra förpackningar utan att blinka. Sen, när jag väl var hemma, insåg jag att 1,6 kg färs är mycket färs. Jäkla mycket, om jag ska säga som det är.


Men skam den som ger sig! Har man tagit färsen i kassen får man vackert lov att göra något med den också. Exactemente 100 kött­bul­lar, för att vara mer precis. Med välkommen rullningsassistans av herr K, som mycket lägligt råkade titta in. Halleluja, julen är räddad!

***

Jag kollade på skoj hur pass produktiv jag egentligen varit sedan den 2.12, då jag återupptog mitt författande efter ett år. Nästan precis 80.000 tecken, 60 sidor, har jag presterat. Inte illa, med tanke på hur lååångsam jag är. Det blir ett snitt på c. 4 sidor/dag, och det betyder, i sin tur, att varje sida tar mig drygt 2 timmar att tota ihop, i och med att jag skrivit 8-10 timmar om dagen.

Hu! Tänker man så blir man nästan mörkrädd ... Om den helt färdiga boken blir på ungefär de 250 sidor jag uppskattat är det vid en slut­summering i runda slängar FEMHUNDRA timmars jobb *gulp!* Himla mycket arbete att bara stoppa ner i en virtuell byrålåda :o/

11 kommentarer:

  1. Hejsan, rulla köttbullar är det tråkigaste jag vet, min yngste har kommit till min räddning flera gånger när det varit dags med julköttbullarna.
    Det går åt en hel del, vi är ju ett dussin personer på julafton här hemma hos oss.
    Men visst är det härligt när de ligger där färdiga, mums.
    Själv har jag varit en luten tur på stan och handlat några småpaket idag, men jisses vilka köer det var i alla butiker.
    Känns skönt att den biten är klar, nästa vecka blir det matlagning, sillinläggning och lite godis (choklad)tillverkning

    Ha det bra,
    Monkan

    SvaraRadera
  2. Mmmm, visst är det gott med köttbullar! Men viktigast är ju din roman...
    Ha det så bra och SKRIV1
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Monkan:
    Jag råkar ha två såna där kaffemått i rostfritt som är som halva klot - perfekta mått för köttbullar! Herr K tog den ena och jag den andra, och tjofaderittan var alla hundra bollarna rullade :o)

    Sen har jag äntligen fått den omtalade pepparkaksdegen satt ikväll också. Känns som jag stått i köket hela dagen, fast det i slutändan inte är så många timmar.

    T.v. inte mer än en julklapp fixad; detta kommer att bli ett bekymmer :o/

    Monica:
    Vet du, efter dagens kökskommendering ska det blir riktigt skönt att få sätta sig vid laptoppen och häcka igen ;o)

    SvaraRadera
  4. Oj vad du har stått i idag! Det är tur att köttbullar lämpar sig bra för frysförvaring, för ni har väl inte tänkt äta bara köttbullar hela julhelgen?

    Många timmars skrivande blir det, men inte ska det hamna i någon byrålåda heller, varken viruell eller verklig.

    SvaraRadera
  5. Hej

    Ja som du kanske redan vet så älskar jag att rulla köttbullar och det är så himla gott att äta på julbordet.

    Men tycker inte du att om man rullat köttbullarna så har man första tjing på dom? ;)haha

    "Ett rullningsråd" Lite färs under varje armhåla och en bit färs mellan händer och sen svänger man med armarna och händer.....vips har man rullat tre på samma gång...ha ha

    SvaraRadera
  6. Cici:
    Nejvars, nog ska det väl bli något annat än köttbullarna också. Potatismos kanske? ;o) Skämt åsido blir det inte mycket med julmat här i kojan. Särskilt inte om lilla A väljer att jula hos sin pappa. Skinka har jag t.ex. inte lagat på fyra-fem år.

    Betr. boken så förhåller jag mig kallsinnig. Jag tror ingalunda att något stort förlag kommer att nappa på mitt manus och att jag någonsin får se det i tryckt form. Men jag följer med spänning hur tekniken med e-böcker utvecklar sig! På det området finns det kanske en chans.

    Men du, TACK för att du peppar mig! Det är värt både guld och diamanter :oD

    Skånegrabben:
    HahaHAAA! Men blir det inte lite kletigt med din teknik? Tycker det skulle vara svårt att få köttbullarna att lossna från buskagen i armhålorna. Eller kör du kanske Gillette, the best a man can get överallt (utom i ansiktet)..? *he-he!*

    SvaraRadera
  7. Jag läser och läser i dina kapitel och kommer nog med några synpunkter så småningom.Jag går mer och mer in för att laga mycket mat på en gång. Skönt att bara plocka ur frysen vissa dagar när man har annat för sig.Så 100 köttbullar känns inte fel.
    Trevlig lördag!
    Kerstin

    SvaraRadera
  8. Härligt, jag ser fram mot dina åsikter! T.v. har jag faktiskt inte läst igenom hela manuset i ett enda svep - det är ju s.a.s. fortfarande på råstadiet - och gissar att det blir rätt mycket strykningar/omskrivningar/nyskrivningar före jag kommer till den punkt där jag anser det vara helt färdigt. Det gamla talesättet om att det krävs 10 % inspiration och 90 % hårt arbete stämmer alltför väl :o/

    Du ska ha en riktigt fin lördag du också! Och så hoppas jag förstås att vädrets makter ska vara lite snällare med er över julen. Because you're worth it!

    SvaraRadera
  9. Som du såg så har jag gjort köttbullar tidigare också,jag steker dom i ugnen det tycker jag går bra det blev ju fulla två plåtar.Skönt att ha senare bara att fräsa upp i pannan då.Jag hoppas att det blir en lugn jul.utan snöstorm som vi har nu H har plogat i två dagar nu,usch.Det snöar tvärsöver.Kram på er.

    SvaraRadera
  10. Jo, jag började också med att steka på plåt i ugnen, men det tycks vara så mycket vätska i nutida kött att de på det viset blev mer kokta än stekta. Det slutade med att jag fick slänga fram gjutjärnsstekpannan i alla fall, för att få dem brynta runtom :o/

    Här har det just börjat snöa - horisontellt! Få se om det ska bli riktigt oväder idag ...

    Kram tillbaka, tjejen! Den kan du behöva inför morgondagen.

    SvaraRadera
  11. Tack för kramen den behövs.Jag har ju älgfärs vet inte när jag köpte färs sist.Driver för fullt ännu.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!