måndag 31 januari 2011

Recept för grönskande grenar

DEN HÄR TIDEN på året är det trevligt att ta in lite grenar från träd­går­den eller skogen. För några dagar sedan tog jag in forsythia och när de har slagit ut och börjat vissna tänker jag ta in körsbär eller äpple, som rentav kan få lite spröda blommor inomhus.


Ett bra sätt att få kvistarna att må bra är att göra så här: Snitta så att snittytan blir c. tre centimeter. Skrapa bort barken på cirka fem centimeter. Vatten­tem­pe­ra­tu­ren ska vara 40° om inte annat anges.

För att slippa svampangrepp är ett ”konserverande” vatten att re­kom­men­de­ra. Det blandar du så här:

  • 2 msk nypressad citronsaft eller 2 msk vittvinsvinäger
  • 2 msk socker
  • 0,5 msk Klorin
  • 1 liter vatten


Informationen hämtad från en artikel i Ålandstidningens bilaga ”Hem & Bygg” 2009.

8 kommentarer:

  1. Hmmm, tack för påminnelsen! Jag har ju fortfarande inte tagit in forsythia! Men nu ska jag gå ut bums!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Varför inte ta lite "blandat bandat" och plocka ihop en bukett med olika kvistar, som då slår ut vid olika tidpunkt? Det borde jag ha tänkt på själv :o/

    SvaraRadera
  3. Det där har jag då aldrig sett, tack för tipset.
    Mina kvistar åker i komposten i morgon. Skall ut och klippa nya, några äppelkvistar kanske och följa ditt råd.
    Ha det bra Nina
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Den där konserverande vattenblandningen var ny också för mig, därför tyckte jag det kunde vara värt att "sprida evangeliet" vidare :o)

    SvaraRadera
  5. "Klorin"?? Det låter klart dödande. Inte bara av bakterier. Annacarin

    SvaraRadera
  6. Haha! Nädu, i den låga koncentration det blir tar det inte kål på kvistarna, men nog på t.ex. den svamp som annars tenderar att växa bra på levande kvistar som står länge i vatten. Prova själv, så får du se :o) Dessutom bryts klor snabbt ner och blir helt ofarligt.

    SvaraRadera
  7. Jag väntar nog med att ta in kvistar tills dess snön smält så pass att den inte går upp till låren, om man försöker sig på att nå äppelträden.

    Men receptet kan jag ju alltid ta tillvara så länge, tack för det.

    SvaraRadera
  8. Vafalls?! Äger hon inga snöskor, människan? *hehe!*

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!