fredag 4 februari 2011

Vänner värmer gott i kylan

BARNDOMSKOMPISEN M, TILL vardags bosatt låångt från mina breddgrader, har oförhappandes dykt upp för en visit på hemorten. Egentligen hade hon velat bjuda mig på middag hemma hos sig, men eftersom lilla A har kroknat i en rejäl förkylning och är sängliggande tog M med sig maten och kom till oss istället. Praktiskt!

Som hon nu envisades med att bestå med middagsmaten tyckte jag att jag åtminstone måste ha något sött och gott att bjuda på som nå­gonsorts efterrätt. Det fick bli maffiga chokladmuffins, som jag den här gången försåg med några hallon från frysen. En lyckad kom­bi­na­tion, för den lite syrliga hallonsmaken bryter bra mot chokladen.

Silikonformarna jag släpade hem från Madeira i november är för övrigt ett av mina bättre husgerådsköp; jag älskar dem.



Vi hade en riktigt trevlig kväll med mycket prat. Det blir gärna så när man ses väldigt sällan. Och sen är det bara att konstatera: det finns få saker jag tycker att jag saknar här i livet, men en diskmaskin skulle jag inte tacka nej till. Det är så trångt i ”Rucklets” lilla kök, så travar av disk på bänken går mig verkligen på nerverna :o/


För övrigt har jag med sammanbiten optimism gått och inbillat mig att det börjar våras, eftersom det töat och småregnat ett par dagar. Ha! säger jag bara. Idag kom bakslaget.

6 kommentarer:

  1. Nää, nu har jag sett så mycket bakelser idag: sugen!

    SvaraRadera
  2. Dom där muffinsen ser makalöst goda ut! Och så härligt att någon kommer hem till en med mat!
    Här har vi haft tögrader länge nu och bara liiitet snö återstår! Härligt!
    Hoppas, att det håller sig så...
    Men nu är vi inne i februari, så nu kan det inte bli långvarigt, OM det skulle bli mer snö!
    Hoppas att ni också får tögrader snart!
    Trevlig fredagskväll, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. 4U2!:
    Haha! Fram med bunkar och vispar nu bara ;o)

    Monica:
    De är faktiskt obehagligt goda; riktigt mättade med kakao. Visst var det härligt att få färdiglagad mat att ställa fram på bordet! Det händer inte så ofta (läs: aldrig).

    Jag är smått avundsjuk på er där nere i södra Sverige, som är såå mycket längre hunna med framfarten mot vår och sommar. Men tids nog kommer varmare dagar även hitåt. Bara man nu pallar att vänta ... :o/

    SvaraRadera
  4. Härligt med vänner som håller kontakten. Det lät som en trevig kväll, ja förutom disken då. Nu har jag diskmaskin men ibland måste man ta till händerna i alla fall och jag tycker det är ett bra tillfälle att låta tankarna gå lite som dom vill, ganska vilsamt faktiskt.
    Just nu känns det som om Sverige, inklusive Åland, haltar betänkligt. Ingen här uppe skulle komma på tanken att våren är i antågande, tvärtom. Februari kan vara mycket bister.

    SvaraRadera
  5. Jag har en diskmaskin som följde med huset och visst är det skönt, speciellt när man har gäster.Jag handdiskar ofta men kör maskinen kanske en gång i veckan för att den inte ska torka ihop.Sommartid blir det mera eftersom det inte är lockande att stå inne och diska då.
    Trevlig lördag!
    Kerstin

    SvaraRadera
  6. I grund och botten har jag inget emot att handdiska. Tvärtom är det alldeles utmärkt att vara tvungen till det under sommarhalvåret! Då blir man effektivt av med all sk-t som samlas under naglarna när man gräver i trädgården :o) Det är främst när jag har gäster som det känns jobbigt. Ont om avställningsytor är det väldigt gott om, och det ser så bedrövligt rörigt ut när det inte går att gömma undan den smutsiga disken.

    Februari kan vara riktigt bedrövlig här hos oss också, men ibland är våren tidigt i farten. Så ser det dock inte ut att bli i år :o/ Men gissa om det kliar i fingrarna att få börja förbereda för monteringen av växthuset!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!