torsdag 19 maj 2011

Tålamod är förbehållet folk med nerver av stål

NU BÖRJAR DET tryta på allvar, mitt i grunden dåliga tålamod, och jag har slutat räkna antalet gånger jag ställt mig frågan: ”Vad i her­rans namn tänkte du på, människa, när du skaffade dig detta ¤&$&@! växthus?!”


Ett praktexempel på hur en pedagogisk och lättförståelig
montageanvisning inte ska se ut.

Igår (igen ...) blev det mycket pill, pill, pill – och en trave kraftuttryck som inte lämpar sig för återgivning – när jag ägnade ett par timmar åt att klura ut hur de automatiska lucköppnarna till växthuset skulle sät­tas ihop och monteras på plats. Låt mig säga så här: de förborrade hålen i aluminiumprofilerna passade inte. Då förstår ni kanske.

Nåväl, på kvällskvisten kom herr K över. Vi skulle börja plocka på gla­sen på huset. Tjoho! tänkte jag, och tyckte mig kunna skönja den dif­fusa konturen av en färdig växtodlingsenhet. Vagt kunde jag ana fro­diga gurkplantor, slingrande vinrankor och knallröda paprikor. Kän­de doften av blommande citrusträd kittla min näsa.

Ha! Allt vi hann glasa var de två vädringsluckorna. Två glas! Det visa­de sig nämligen att luckorna (inklusive öppnare), som jag medelst ak­robatik tillräckligt avancerad för ett paradnummer på Cirkus Scott egenhändigt fått på plats, måste tas ner igen när glasen skulle dit. Jamen, va’ faan ... Hur ¤&$&@!% ologiskt får det vara?!

Och idag ser det ut att bli regn. Igen. Väta = inga fler glas. Voi perkele!


Men potatisen är färdiggroddad för sättning, så det blir tamigtusan trädgårdsarbete idag även om det skulle hällregna! Får jag upp ång­an ska morötterna och rödbetorna också sås så att åminstone fri­lands­odlingen går igång som den ska.

Ska man försöka se något positivt i alltsammans är det att i det paket med glas jag öppnade igår var alla rutor hela. Då är de säkert det i de resterande sex paketen också.

Väl?

5 kommentarer:

  1. Vi är också medlemmar i "dumklubben". Jag tror vi ringde till växthussupportern fyra gånger medan vi höll på med vårt växthus.Och om alla montörer får problem borde man nog börja fundera över om instruktionerna går att göra tydligare.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Det är g-a-r-a-n-t-e-r-a-t instruktionerna det är fel på! Jag har nämligen papper på att jag är en extremt logisk människa, men i det här fallet hjälper det tamigfan inte huur logisk man är. Det är emellanåt ändå helt omöjligt att få rätsida på hur i hela glödheta de har tänkt sig det hela :o/

    SvaraRadera
  3. Jag köpte också ett växthus till mig själv i 50-årspresent. Utan min goda vän Marie hade det bara blivit en hög med aluminiumpinnar än idag. Det var den mest ologiska manual jag har sett. Efter att det äntligen stod på plats (ett arbete som tog åtskilliga dagar), så var jag inne på Coop Forum och köpte fler klamrar och beklagade mig. "Jag vet, sa försäljaren, det är skitsvårt, så jag köpte ett begagnat som bara var att lyfta på plats." Jag dödade honom INTE. Konstigt nog.. Dessutom hittade jag ett begagnat för 1000spänn strax efter. Då blev det också &%¤#&§&. Fast nu har jag två och det är ju trevligt!! Annacarin

    SvaraRadera
  4. Tänk, att det ska vara så svårt att skriva manualer! Det är ju likadant med nästan allting! Jag brukar, när vi har köpt något nytt, som kräver användarmanual, skriva den själv, steg för steg...
    Jag önskar dig i alla fall lycka till med fortsättningen!
    Torsdagskram, Monica

    SvaraRadera
  5. Annacarin:
    Jag önskar verkligen att jag hade haft en Marie att tillgå jag också ... I mitt fall pratar vi inte "åtskilliga dagar". Jag är inne på tredje veckan nu, fast då räknar jag förstås grundarbetet med plattsättningen också. Men hade jag vetat vilket helvetesjobb det är att foga ihop alla aluminiumprofiler ... ja, då hade jag garanterat jobbat hårdare på att få tag på ett färdigmonterat, för flytt med lyftkran och lastbil. Vete fan om jag inte i dina kläder HADE dödat den där försäljaren. Rakt av, typ.

    Monica:
    Jag kan bara nicka instämmande! De manualer jag snavat över här i livet har i princip i 100 % fallen varit fullständigt värdelösa.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!