söndag 24 juli 2011

”Ska vi plocka körsbär i min trädgård?”


JADÅ, DET TYCKER i alla fall allt med vingar :o) Men några liter har jag hunnit rädda undan deras hungriga krävor, så nu ska det bli körs­bärslikör!


Jag vet inte vad mina körsbär är för sort. Vissa kallar dem för ”få­gel­bär”, med all rätt! Bären är inte större än en dryg centimeter i dia­me­ter, men blir djupt rödsvarta när de är mogna och är väldigt goda.


Det är nu många år sedan jag roade mig med att göra egna likörer, så boken där receptet finns – Sannas likörbok – har jag haft länge. Så här gör man det körsbärsgottis jag ska laga idag:





KÖRSBÄRSLIKÖR


1,5 liter körsbär, helst sura (det är ju inte mina, men jag kör ändå)
3-5 dl socker
0,5 vaniljstång (hoppar jag över, det är för dyrt)
1 bit kanelstång
2 kryddnejlikor
4 msk tvättade, torkade och stötta körsbärskärnor
1 helflaska sprit, gärna rom eller arrack (jag tar vanlig vodka)


Ta bort stjälkarna och kontrollera att alla bär är fina. Pricka varje körsbär med en nål. Stöt kärnorna i en mortel. Kärnorna ger en utsökt, lite bitter mandelsmak, så hoppa inte över dem. Varva socker och bär, ta den mindre mängden och tillför eventuellt mer socker efter en tid. Peta ner kryddor och kärnor och häll över spriten. Låt stå i soligt fönster i tre månader.




Mina befintliga träd är enormt höga, 10-12 meter eller något sånt. Ifjol flyttade jag därför ett självsått skott till ”barnkammaren” i ett av mina grönsaksland. Där har det fått växa till sig tills nu, när jag för ett par dagar sedan flyttade det till sin slutliga plats.

Det här trädet ska tuktas, för att hålla sig på en plockvänlig höjd och av en dimension som i nödfall medger att man sveper in kronan med ett bärnät. Trastarna får fri tillgång till de stora träden, men det här, det ska bli mitt!


Fotnot: Boken är skriven av Sanna Töringe och är full av helt underbara fotografier av Anette Åberg. Förlaget är Rabén Prisma och ISBN-numret 91-518-2666-6.

4 kommentarer:

  1. De bären/träden du har finns det fullt av i omgivningarna. Det kanske är därför mina surkörsbär fått vara ifred för fåglarna än så länge. De har ännu inte ätit upp bären jag lämnade kvar, så kanke man ska göra en likörskvätt :D
    Vi har bott i detta hus i 16 år och trädet stod här när vi flyttade in, det är första året det har blivit så mycket bär. Jag plockade minst 13 liter och det är säkert 5-6 liter kvar på trädet. Lättplockat också eftersom trädet inte är högre än ca 3-3,5 m. Nu får jag kalla in sonen å gubbas till de högre regionerna. De når längre med sina nästan 2-meterskroppar ...
    Åter till likören ... ska det stå i en försluten flaska i solljuset, eller i en skål?

    SvaraRadera
  2. Jodu, där har du säkert förklaringen till att dina surisar får vara tills vidare! Även fåglar är finsmakare och väljer säkert sött framom surt :o)

    Likörblandningen gör du förslagsvis i en tätslutande glasburk, eftersom den ändå ska silas när den mognat färdigt. Min burk står i köksfönstret för att jag ska komma ihåg att skvimpa om den lite då och då. Sen tror jag faktiskt att jag ska slå på stort och investera i en vaniljstång trots allt. Liite lyx måste ju även en fattig stackare kosta på sig. Och vodkan var gratis ;o)

    SvaraRadera
  3. Om jag hade ett körsbärsträd, så skulle det nog inte bli någon likör ändå, för jag skulle äta upp alla bären! Jag ä l s k a r körsbär!
    Men gott låter det...
    Var får man gratis vodka?
    Julikram, Monica

    SvaraRadera
  4. Jag håller med! Körsbär är såå gott! Men det är körsbärslikör också ;o)

    Vodka gratis får man om man är en snäll flicka, visste du inte det? Nä, skämt åsido fick jag en gång en pava Absolut som tack för en tjänst jag gjorde en bekanting. Emedan jag inte dricker vodka har den stått oanvänd i evinnerliga tider, men nu kom den således väl till pass!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!