måndag 1 augusti 2011

I fablernas värld?

IMORGON ÄR DET precis en månad sedan jag mitt i natten hade för­månen att få bli bekant med grodan Boll. Och kan ni förstå, i förrgår hälsade hans bästa vän, Kalle Stropp, på mig hemma vid ”Rucklet”!

Bilderna är tagna i min trädgård med min Fuji FinePix HS20 EXR.

”Man må säja! Vad är det där för nåt kufiskt?
Här sitter Kalle Stropp och har aldrig sett något liknande!”


”Man glider iväg för att ta sig en titt!
Kanhända har grodan Boll gömt sig i den där asken?”


”Äsch då! Man blev visst lurad.
Det där var ju bara något dumt människopåfund.”
(läsarbild i Ålandstidningen 2 augusti 2011)


”Men Kalle Stropp hänger inte läpp!
Man hoppar vidare mot nya äventyr istället!
Undrar om grodan gömt sig någonstans därute på gården?”

Fotnot: ”Kalle Stropp och hans vänner” av Thomas Funk, med illustra­tio­ner av Einar Norelius, är en av de barnböcker jag älskade mest när jag var liten.

Den finns kvar, om än lite skamfilad, och Lilla A älskade berättelserna precis lika högt, på den tiden då det fortfarande var aktuellt med hög­läs­ning vid sängdags.

6 kommentarer:

  1. Du bor ju mitt i en saga!
    Kalle Stropp ser ut att vara ganska stor? Och det är ju en gräshoppa och inte en vårtbitare...
    Må så gott, kära vän!
    Kramar från mig!

    SvaraRadera
  2. Haha, visst går det fint att luras med kameran? Kalle var i verkligheten blott cirka 25 mm i strumplästen, men av en modell jag aldrig lagt märke till tidigare. Större än de vanliga, små och gröna hoppor jag brukar se i gräset.

    SvaraRadera
  3. Kalle Stropp och Grodan Boll är två gamla bekanta. Jag har faktiskt hört och sett dom i verkligheten, förutom den radiosändning som var varje vecka på den tid det begav sig. Thomas Funk hade, om jag inte minns alldeles tokigt, en teaterskola för barn.

    SvaraRadera
  4. Det var mer än jag kände till. Se där, man lär sig nya saker alla dagar! :o)

    SvaraRadera
  5. Grodan boll å kalle stopp hade ju speciella röster när man hörde på dom,kan riktigt höra hur de lät.

    SvaraRadera
  6. Verkligt speciella röster! Och särskilt grodan. Han rrrullade på r så det stod härliga till, om jag inte minns fel. Han lät verkligen som en groda :oD

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!