torsdag 10 november 2011

Ett meddelande från
den språkpolisiära sektionen

 
Bästa Coca-Cola Company!

Jag vet inte hur mycket ni får slanta upp för en helsidesannons i Hus & Hem (och vill helst inte veta det heller). Förmodligen mycket men giss­ningsvis värt pengarna, annars skulle ni knappast annonsera där.

Vad som däremot ter sig mindre värt pengarna är det saftiga arvode ni sannolikt betalar åt er reklambyrå, om kunskaperna i svenska hos deras copywriter är av den här kalibern:


Det är knepigt det där med pronomen.

6 kommentarer:

  1. Men nu för tiden skriver man ju inte dem utan dom.

    SvaraRadera
  2. Sant, och då borde det stått "dom" vid de (haha!) två första flaskorna.

    SvaraRadera
  3. Så sant, så sant!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Överhuvud taget en urdålig reklam. Varför ska bara damerna dricka light? Här utgår man ifrån att damer kämpar med vikten medan herrar är stiliga som de är trots sina pösmagar.Tur att jag har slutat dricka coca-cola.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  5. Nån som försökt skriva "rätt" kanske? Jag anser att man idag klämmer in DEM överallt där det borde stå DE. "Dem kommer hit ikväll" tex.

    SvaraRadera
  6. Kerstin:
    Helt rätt, visst är det ovanpå den grammatiska missen även en sexistisk annons. Bara skit - både som reklam betraktat OCH vad innehållet i produkten beträffar ;o)

    Pipi:
    Svenska är svårt idag. "De" eller "dem", "var" eller "vart", "ensam" eller "själv" tycks vara de riktiga fallgroparna som många, många drullar ner i mest hela tiden.

    Men nu ska mig gå och titta lite på Idol och virka något varv alldels själv, eftersom Lilla A är hon sin pappa. Om jag nu bara kommer ihåg vart soffan är ... Hehe!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!