fredag 30 december 2011

Om det allmänna bostadsbidraget i Finland
Del 5

Det här ett av flera led i ett längre resonemang, vars syfte var att försöka förstå på vilket vis det allmänna bostadsbidraget i Finland under åratal felberäknats.

Den första teorin, om att det någonstans i ett beräkningsprogram måste finnas ett systemfel, verkade lovande, men i slutändan upp­dagade jag någonting som slog mig med häpnad: beräkningen görs inte i enlighet med gällande förordning. Så småningom kom jag ock­så fram till på vilka grunder felet uppstår och hur det borde rättas till för att göras korrekt.

Förfarandet är anmält till riksdagens justitieombudsman den 10-01-2012.





TYCKER NI INTE att den ska börja räcka snart, min bevisning för att något är fullständigt käpp­rätt åt helvete med det beräkningsprogram som används av en viss statlig myndighet när de ska fördela medlen för det allmänna bostads­bidraget i Finland..? Hur som helst, här kom­mer det mera!

Så här märkligt ser det ut om man jämför bostadsbidraget för en en­samstående vuxen i hyresbostad med bidragssituationen för ett hus­håll med en vuxen och ett minderårigt barn i egnahemshus (med bolån på ~87.000 euro):

Högerklicka på bilden för att öppna den i ett nytt fönster.

Teoretiskt kan således en ensamstående utan barn bo i en huur stor hyresbostad som helst och ändå lyfta bidrag, medan den låginkomst­tagan­de människan med försörjningsansvar för ett minderårigt barn får finna sig i att få ett mindre och mindre bidrag så fort egna­hems­hu­sets yta överstiger den som av Statsrådet fastslagits som maximalt skälig. Till slut blir dennes bidrag 0,00 euro, medan människan i hyres­lägen­he­ten fortfarande lyfter 175,80 euro.

Rätt..? Rättvist???

Edit kl. 21:55:
Sen kan jag ju inte låta bli att jag tycker det är lite konstigt att bi­dra­get för den där ensamstående människan i sin hyreslägenhet svajar upp och ner i början av kurvan. Allra helst som den maximala skäliga boendeytan är fastställd till 37 kvm och diagrammet börjar vid 46 kvm! Nåt lurt där också med andra ord.
asumistuki, vuokra-asunto, virheellinen, virhe, suuruus, arviointi, laskelma, laskenta, laskennusvirhe

6 kommentarer:

  1. I Sverige får man inget bostadsbidrag om du äger ett hus..räknas som det är en investering och det krassa är att man får sälja "sin tillgång" för att få loss sina pengar..för att få socialbidrag får du ej heller äga bostad eller bil..Principiellt tycker jag bostad som bostad och saker i livet kan gå snett och att sälja sitt hus för en sjukdom känns konstigt..men å andra sidan är det en lyx (och utgift) att ha sitt eget boende..nu vet jag inte hur era lagar ser på hyres kontra ägande men det är kanske det som ligger bakom "orättvisan"? Tänker mkt på dig och hoppas du får hjälp från sjukvården och ert socialförsäkringssystem..Styrkekram

    SvaraRadera
  2. Enligt vår finska lagstiftning är det helt tillåtet att äga ett bostadshus och ändå ha rätt till bostadsbidrag. Hur situationen ser ut om du har en till fullo betald ägobostad vet jag inte, men i de exempel jag dragit här i bloggen är scenariot alltså att det fortfarande finns ett rejält bostadslån med i bilden. Resultatet av att sälja huset för att istället bo på hyra är lika med noll; när bolånet är bortbetalat finns ändå inga likvida medel tillgängliga för att betala en hyra.

    Jag har ändå funderat i precis dina banor, om det finns någon bakomliggande agenda som skulle förklara dessa sinsemellan motsägelsefulla kurvor. Men nej. Åtminstone har jag t.v. inte hittat någon logik. Särskilt inte som en pensionär med eget hus har full rätt till bostadsbidrag och till ett belopp som aldrig sjunker efter att det nått max. Varför skulle motsatsen råda när det gäller en icke-pensionär..? Är det verkligen meningen att det ska vara på det viset pratar vi fullskalig diskriminering!

    Tack för styrkekramen, vännen! Även om den kommer från en totalt okänd ger den mig en liten extra skjuts att orka kämpa vidare ♥

    SvaraRadera
  3. 5 Vikingar har fel. Man kan visst få bostadsbidrag om man har ett hus. Har man "ej tidsbegränsad sjukersättning", det som förut hette sjukpension, så kan man få bostadsbidrag. Jag fick det inte, eftersom mitt boende var för billigt ( läs - ruckel) i relation till min pension ( 64& av min tidigare inkomst).
    Det finns ju en annan metod för att röra om i grytan. Journalister är alltid intresserade av att skärskåda myndigheter, speciellt om det finns en mänsklig aspekt på det hela. Kontakta någon undersökande murvel!! Annacarin

    SvaraRadera
  4. Ah, jag tänkte väl det! Det hade varit högst märkligt om Finland haft en liberalare syn på detta än sitt blågula grannland. Motsatsen är däremot inte ovanlig.

    Nåjo, nog har jag redan slängt ut några köttben till höger och vänster, men det är ju jul- och nyårstid. Folk är überlediga och befinner sig sannolikt på någon playa i Thailand eller fastkrokade i en skidlift i Alperna. Dessvärre har vi i Finland ingen Janne "Uppdrag Granskning" Josefsson, i alla fall inte såvitt jag vet. Men, va fan, man kanske borde tipsa den svenska pressen istället..? "Skadeglädje är den enda sanna", du vet *hehe!*

    SvaraRadera
  5. Hoppas att det reder upp sig för dig.
    Önskar dig att GOTT NYTT ÅR 2012

    SvaraRadera
  6. Stickmamman:
    Vet du vad, det hoppas jag också! Och så länge det finns liv finns det ju hopp, sägs det.

    Ett riktigt gott nytt år önskar jag dig och resten av familjen också!!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!