söndag 19 februari 2012

Gåshud

JAG HADE TÄNKT bädda in ett videoklipp här i bloggen, men det fun­gerar inte. Men klicka på play ändå och gå vidare till YouTube, sången är definitivt värd det besväret!




”Hallelujah”
Text & musik: Leonard Cohen

I've heard there was a secret chord
That David played, and it pleased the Lord
But you don't really care for music, do you?
It goes like this
The fourth, the fifth
The minor fall, the major lift
The baffled king composing Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah

Your faith was strong but you needed proof
You saw her bathing on the roof
Her beauty in the moonlight overthrew you
She tied you to a kitchen chair
She broke your throne, and she cut your hair
And from your lips she drew the Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah

Baby I have been here before
I know this room, I've walked this floor
I used to live alone before I knew you.
I've seen your flag on the marble arch
Love is not a victory march
It's a cold and it's a broken Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah

There was a time when you let me know
What's really going on below
But now you never show it to me, do you?
And remember when I moved in you
The holy dove was moving too
And every breath we drew was Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah

Maybe there’s a God above
But all I’ve ever learned from love
Was how to shoot at someone who outdrew you
It’s not a cry you can hear at night
It’s not somebody who has seen the light
It’s a cold and it’s a broken Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah

You say I took the name in vain
I don't even know the name
But if I did, well, really, what's it to you?
There's a blaze of light in every word
It doesn't matter which you heard
The holy or the broken Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah

I did my best, it wasn't much
I couldn't feel, so I tried to touch
I've told the truth, I didn't come to fool you
And even though it all went wrong
I'll stand before the Lord of Song
With nothing on my tongue but Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah

7 kommentarer:

  1. Det är en himla bra bit! För ett tag sedan blev jag så glad när min 19-årige dotterson, som mest ägnar sig åt sitt hårdrocksband, berättade att han också har Cohen som favorit.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Leonard Cohen är The Man! Jag har älskat honom, hans röst och hans fantastiska texter ända sedan jag upptäckte karln när jag var i tjugoårsåldern. Musikens Sean Connery, det är vad han är; åldras, men med värdighet och en underbar, aldrig sinande kreativitet. Love, love, love him! ♥ Och guttarna från Norge tolkar Hallelujah med en sån otrolig känsla - och sån fantastisk stämsång - att jag smälter till en blöt fläck.

    SvaraRadera
  3. Hejsan

    Ja det där var en fin sång och stämingsfullt

    SvaraRadera
  4. Hej Nina, håller med dig till 100% vad Cohen beträffar. Killarna sjunger fantastiskt fint, jag har aldrig hört talas om dem.
    Just Hallelujah sjöng vi med kören som ett ständigt återkommande nummer varje år, alltid lika uppskattat. Jag fick till och med gåshud när vi sjöng den.Underbart.
    I dag har vi åter ett underbart väder solen skiner och när jag tittar ut ser jag att lökarna har tagit sats och är på väg upp.

    Hoppas det smakade med dina fina semlor. Jag bakade förra veckan, så min C fick också sin semla igår. Jag hoppar helst över.
    Jag ska ut och köpa lite tomat frön, det är dags att förodla dem nu. Så får vi se om jag lyckas att få fram några fina plantor. Det blir betydligt billigare än köpa färdiga för 25 kronor plantan.
    Hej så länge
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Skånegrabben:
    Jodu, den där Kurt Nilsen har en pipa som inte går av för hackor! Hade man en bråkdel av hans sångröst skulle man vara lycklig. Men hör man som jag till kråkfågelsläktet är det ingen som vill lyssna. Alls.

    Alejandros raspiga röst är f.ö. inte hel fel den heller.

    Monkan:
    Här är det inga lökar på gång ännu. Gårdagens regn med påföljande snömodd har frusit på tills idag och väglaget är besvärligt :o/

    Ännu har vi inte tryckt i oss några semlor, hörru! Fastlagstisdagen är ju först imorgon, men vi tänkte skam till sägandes tjuvstarta med varsin bomb efter maten idag :o)

    Lycka till med tomatdrivningen! Det gick ju hur bra som helst för mig ifjol, även om det blev FÖR MÅNGA plantor i slutändan. I år får jag besinna mig lite och inte driva bara för att det går.

    SvaraRadera
  6. Hallelujah. Vackert, vackert.
    Kram, Gunilla

    SvaraRadera
  7. Halleluja, EXTRA välkommen kommentar!! Såå roligt att "se" dig på banan igen! Bautakramen, hördu!!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!