lördag 31 mars 2012

PB

HÄROMDAGEN MILJÖÅKTE JAG till butiken med en god vän.

”Jag ser väl inte för jävlig ut..?” undrade hon, tokfian, en smula bekym­rad med tanke på att vi skulle bli tvungna att visa oss bland folk.

”Ingalunda!” svarade jag. ”Dessutom kommer jag att befinna mig i närheten och då blir det hur lätt som helst att se bra ut i jämförelse!”

Det var då jag kläckte idén. Den senaste i raden. Den som kunde be­tyda ett helt nytt yrke för tanten. Jag kom nämligen på att jag har de bästa av förutsättningar för att bli en helt fantastisk PB, Personal Boos­ter.

En PB är något man skaffar sig för att kunna känna sig ung, rynkfri, välfriserad och väklädd utan att själv behöva anstränga sig så där nämnvärt. En PB ser alltid ut som hon (eller han) stigit direkt upp ur sängen, inte duschat eller tvättat håret på minst en vecka, klätt sig med förbundna ögon och ett par promille innanför västen och aldrig varit närmare en burk anti wrinkle-kräm än en annons i ett fem år gammalt nummer av Tara.

För en liten extra slant skulle man kunna få ett påbyggnadspaket ock­så: en egen PE, Personal Entertainer, som livar upp den grå vardagen med spirituella samtal, skämt och ordvändningar av önskad kornighet samt gitarrspel av något varierad kvalitet.

Vid köp av de två ovan nämnda tjänsterna kunde också en begränsad tids tillgång till en PL, Personal Listener, medfölja för garanterad upp­märk­samhet, instämmande/beklagande hummanden i olika tonlägen och total avsaknad av glasartad blick.

Vad tror ni? Skulle man rentav kunna söka starta eget-bidrag för det här?

Nåväl, det får hur som helst bli en senare fråga. Nu ska jag helhjärtat gå upp i min roll som PH, Personal Housekeeper, och köra ner tassarna i diskbaljan. Sköna lördan på er, allihopa!

5 kommentarer:

  1. Pb, PE, PL och PH, ja, jag skulle nog kunna ta vilket som helst av dom jobben! Till dig!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Perfekt!Du skulle också kunna ha en frågespalt (betaltelefon kanske)med tips om hur man bäst kommer till sin fördel, typ "ställ dig alltid bredvid den fetaste personen vid gruppfoton om du själv är lite överviktig" "öva in några riktigt dräpande kommentarer, som du kan avbryta värsta pratmajan med" osv.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. Monica:
    Haha! Nädu, men skulle du inte bo så förtvivlat långt härifrån kunde vi ha slagit våra påsar ihop och bildat bolag :o)

    Kerstin:
    En utomordentlig idé!! Naturligtvis ska det ingå en betaltelefontjänst också :oD

    PL-biten kunde rentav styras till att bedrivas endast via telefon. Då behöver en PL inte anstränga sig lika mycket för att se ut som hon/han lyssnar ;o)

    Fast, vänta nu, den här tjänsten finns väl redan..? Jourhavande medmänniska eller vad det nu heter. Och gratis är det väl också?

    Äsch :o/

    SvaraRadera
  4. Det här vann överlägset priset för "roligaste inlägget ever!!" Du skulle kanske satsa på en bok med kåserier också?! Annacarin

    SvaraRadera
  5. Ääh, nu överdriver du allt, din gamla skämtare där!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!