torsdag 17 maj 2012

Det artar sig, go’vänner!

SOM JAG KAN älska den här tiden på året! Varje dag bjuder på någon ny överraskning i trädgården eller i Glaspalatset. Inne på köksföns­ter­brädan är det inte sämre heller, för där står mina tre gurkplan­tor och blommar för fulla muggar. Måtte det snart bli så varmt att jag kan flytta dem till växthuset.

Den efterlängtade svartvita flugsnapparen har förresten dykt upp! Han har mutat in holken i min ek, förflyttar sig från gren till gren och sjung­er för brinnkära livet. Det verkar inte som hans förförelsekonster ger resultat, för någon hona har jag ännu inte sett i hans sällskap. Men igår under glasspromenaden såg jag årets första svala. Alltid något.



Sen tänkte jag passa på att tipsa om min senaste kulinariska uppfin­ning: fattigmanspesto.

Rostade solroskärnor får en lätt nötaktig smak och fungerar därmed som ett utmärkt substitut för svindyra pinjenötter. Man rostar helt en­kelt en halv deciliter skalade solroskärnor i en torr, het stekpanna. Förpassa desamma + en näve färska basilikablad + en skvätt god raps- eller olivolja i ett lämpligt kärl och mixa det hela till en lag­om sörja.

Smaka av med gott havssalt och en skvätt nymalen svartpeppar. Bil­ligt, smas­kigt och till och med nyttigt! För lite mer kick kan man tillsätta en pressad vitlöksklyfta när man mixat färdigt.

2 kommentarer:

  1. Oj vad det blommar hos dig nu. Den där värmen låter verkligen vänta på sig, vi har haft blåsigt och kyligt nu i flera dagar. Idag orkar tempen inte mer än till 10 plus.
    Din fattigmanspesto ska jag prova vid ett tillfälle. Undrar varför pinjenötter är så jädrans dyra. Har hållt i småpåsar flera gånger men de åker alltid tillbaka till hyllan.
    Vi har också ätit vårens första glass, men det får inte bli för många sådana de sätter sig på hullet direkt. :)
    Du får ha en trevlig kväll. Jag ska försöka gå ut en sväng och promenera under matchen Tjeckien-Sverige, känner att det skulle vara skönt eftersom jag stått inne hela dagen.
    Kram, Monkan

    SvaraRadera
  2. Ock, ock, ock! Inte mer än +10 är det här hos mig idag (fredag) heller :o( Men blommar gör det ju faktiskt ändå! Mina gigantiska körsbärsträd börjar ha sprickfärdiga knoppar och häcken av kopparhäggmispel har redan satt igång :o)

    Med pinjenötter är det för mig precis som för dig. Jag greppar ofta en påse i butiken, studerar priset på hyllkanten och lägger tillbaka varan. Fast nu, när jag "uppfunnit" min solrospesto ska jag sluta pilla på pinjenötterna helt och hållet ;o)

    Tjeckien-Sverige slutade ju inte riktigt lyckat, i alla fall inte ur svensk synvinkel. Det var lite trist, för jag hade ärligt talat sett fram mot en repris av VM-finalen förra gången. Sverige-Finland är en finalmatch som till och med jag kan tänka mig att se från början till slut. Men så blir det ju inte i år, så jag får väl bara hoppas att Leijonat orkar hela vägen till final - och att de vinner den i så fall.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!