fredag 18 maj 2012

”When it rains, it pours”

... SÄGER VÅRA ANGLOSAXISKA vänner. Här på våra breddgrader brukar vi tala om ”ketchupeffekten”. Oavsett vilket man väljer, så är det precis det som händer på fiskfronten just nu! För bara nån dag sedan fick vi gädda och abborre av exet. Igår dök nästa leverantör upp: Herr W, med trunken full av nät, med fisk så färsk att den fortfa­ran­de gjorde sitt bästa att andas rent syre.



Sen bar det sig inte bättre än att de finska lejonen gav pojkarna från det stora landet i väst en riktig omgång i ishockey-VM och grejade sig en plats i semifinalerna. Det måste vi fira! Ja, till och med jag, som inte är det bittersta intresserad av hockey. Men årets första rabarberskörd blev tillsammans med fjolårets egna jordgubbar från frysen en delikat smulpaj och det var Leijonat värda :o) Go Finland!!


Annars spenderade jag så gott som hela dagen ute på gården med att förbereda mina grönsakssängar för sådd. Grepvände, plockade ogräs och njöt av att det faktiskt var riktigt varmt bara man höll sig i rörelse. Efter väl förrättat värv unnade jag mig att nagga av vårens första blomster. Den blev inte stor, min bukett, men söt och extrempatriotisk till kulören.

TRÄDGÅRDSNOTERING FÖR 17.5
Frilandssådd av spenat (från egna frön från fjolåret), majrova, polkabetor, sockerärtor, morot, dill, en liten mängd istappsrädisor, romersk riddarsporre, Consolida ajacis 'Exquisite Pink' och rosenskära, Cosmos bipinnatus 'Double Click Snow Puff'. De två sistnämnda hamnade i örtagårdssängen.

5 kommentarer:

  1. Vilken fiskelycka:) Blir rejält sugen på både fisk och paj. Bäst att jag går och inspekterar rabarberplantorna. Väntar ivrigt på att bladen ska bli "betongstora". Inte heller jag är någon vän av hockey. Vilket betyder att jag får mycket annant gjort. Nu återstår således bara 2 distansuppgifter och sen ska jag aldrig aldrig mer studera. Basta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja, även jag har börjat få föraningar om ett kommande betongbehov! Fast i sommar blir det förmodligen inte fler rabarberbladsfat, utan snarare planteringkärl med högre kanter. Men man vet ju aldrig. Nog kan det hända att det slinker med lite rabarber också :o)

      Och du, vad studerandet beträffar: man ska aldrig säga aldrig, det vet du. Idag finns det dessutom så mycket man kan studera på distans, som t.ex. foto, så förr än du anar sitter du garanterat där "på skolbänken" igen ;o)

      Radera
  2. Vilken lycka! Jag kanske ska ta med mig en till frys nästa gång, istället för innehåll.... A

    SvaraRadera
  3. Färsk fisk är något av en bristvara här i inlandet. Visserligen finns det gädda och abborre i våra småvatten, men ska jag äta av dom ska det vara nu straxt efter islossningen annars är det en sunkig smak på dom. Nej, havsfisk ska det vara för att tillfredställa mina smaklökar, eller fisk från älvarna.
    Dina fiskar ser riktigt aptitliga ut, både före och efter anrättningen. Hoppas att det smakade!

    Rabarbern är på gång här också och det gäller att ta tillvara på den innan den blir alltför stor. Med den tillväxttakt den har får jag nästan stå och vakta på den. Mitt i sommaren brukar jag "slakta" mitt bestånd och så får plantan börja om från början igen. Två jätteskördar per säsong brukar det utan problem bli. Nu har jag lite dålig fantasi när det gäller att utnyttja växten, det blir mest paj, kräm och saft. Tänk om man kunde ha den i maten och inte bara till efterrätter.

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder du har bjudit på i de senaste blogginläggen! Här är det fullt upp med gäster och allt annat. Återkommer!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!