fredag 14 september 2012

Fredagsfylla

JAG ÄR FORTFARANDE fast i Apple Hell. Halva mitt jag kämpar frene­tiskt för att komma loss, men hamsterdelen av mig leder dessvärre på po­äng. Huslighetspoäng. Senast inhöstade för en sats to­mat- och äp­pelchutney att fylla den redan överfulla kylen med inför vintern.


Men visst, det är gott som tillbehör till allt möjligt. Och ett utom­or­dent­ligt, så gott som gratis knep att lyxa till de annars rätt alldagliga mid­dagar det oftast blir med en mat- och hygienbudget vars absoluta smärtgräns går vid 175 euro/månad.

Det finns faktiskt dagar när alternativet att dränka både sorger och sig själv i såar av billigt lådvin ter sig som det enda rätta. Men nä, jag är för karaktärsfast för att lyckas få till ett alkoholberoende ens om jag bestämde mig för det. Herregud, den flaska O.P. Andersson jag in­hand­lade till en kräftskiva för fem ... nej, vänta nu, sju år sedan är det, är fortfarande halvfull. Det säger en hel del.

Annat är det med dessa &#$¤!§ bananflugor, som alltid dyker upp vid den här tiden på året. De unnar sig minsann en redig vinfylla utan att göra åtskillnad på vardag och helg! Men det vet vi ju alla, att alkohol och sjöliv hör inte ihop. Då går det som det går:


Det är således fredag igen, så ha nu en riktigt trevlig hösthelg i de tro­piska stormvindarna. Men hörni ...

Skriv under namninsamlingen mot försäkringsdiktaturen i Finland!

Gör det, för fasiken. Nu! Och det går som tidigare beskrivits att un­der­teckna anonymt om man så vill. Eller gilla åtminstone insamlingen på Facebook. Så mycket kan vem som helst bidra till ett försök till för­änd­ring.

6 kommentarer:

  1. Det är alltid lika underhållande att kika in här och läsa. Det slår mig att jag kanske har ett fattigt liv. Kan det vara dags att flytta dit där jag har en trädgård? Här sylta och saftas det inte alls. Inte en enda frukt så långt ögat når utom de jag köpt på Ica. Jag har sett i flera bloggar att det är bananflugedags. Undrar om de inte trivs i Norrländska kylan för jag har inte en enda.
    Ha en fin fredag

    SvaraRadera
  2. Nej, vet du, att ha en trädgård den här tiden på året, när allt blir skördeklart nästan exakt samtidigt utan att det samtidigt växer ut sex par extra armar på kroppen, det är minsann inget att sukta efter! Eller så ska man nog ha gått många, många år i KBT och verkligen lärt sig, så där hundraprocentigt, att man faktiskt inte behöver göra allt och att det är okej att låta bli utan att ha dåligt samvete.

    Kan det verkligen vara möjligt att Norrland är förskonat från de höggradigt irriterande små flygfäna..? Eller har du bara haft tur? Själv håller jag på att få spel på fanskapen och häromdagen tog jag till storsläggan: dammsugaren. Att det på kuppen var några krukväxter som blev fransigt tuktade är smällar man får ta :o)

    Jätteroligt att du finner ett visst nöje i att ta del av små och stora händelser i mitt lilla liv! Sånt blir jag alltid glad av att få "höra" :oD

    SvaraRadera
  3. Tomat- och äppelchutney låter onekligen väldigt gott! Och har man dessutom gjort den själv, på egenodlad frukt, måste den smaka ännu bättre!
    Det där med att sylta och safta och ta vara på vad naturen ger, det är nog en gammal nedärvd instinkt! Dessutom väldigt tillfredsställande...
    Ha en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här chutneyn har blivit standard i mitt kylskåp. Receptet är från början Monica Ahlbergs (om jag minns rätt), men jag har modifierat det lite för att passa min smak. Bl.a. har jag bytt ut de gröna tomaterna mot mogna, röda.

      Visst finns det tillfredsställelse i att beskåda sina fulla syltburkar och saftflaskor, men min reptilhjärna har dessvärre inte gått att få att fatta att man inte behöver försöka ta tillvara precis ALLT. Så ett visst mått av stress infinner sig alltid på sensommaren/hösten. Förr har jag kunnat hantera det, men numera, med en pajad stresspärr, blir det faktiskt rätt jobbigt :o/ Och här hjälper dessvärre ingen kognitiv beteendeterapi, om jag så underkastade mig en sån i årtionden. När binjurarnas utsläpp av stresshormon inte fungerar som den ska, tja, då är det "full gas" vid minsta press.

      Radera
  4. Jag betraktar dystert mitt tomma plommonträd medan jag mumsar på den sista burken chutney som jag hittade i frysen.I min trädgård är det minsann inget fruktår i år.En granne har äpplen på träden i halva trädgården men inte i den andra halvan! Det får bli Findus och Önos och allt vad de heter under den kommande vintern.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr låter det sig inte göras av rent transporttekniska skäl, annars hade jag med varm hand packat och skickat en låda mogna victorior till dig! Inte för att det är ett överdådigt plommonår den här gången (tack i himlen!), men mer än vi behöver är det, som vanligt.

      Men du, ni har ju skördefest alldeles snart. Kan du inte förse dig på densamma med vad du behöver för lite lagerproduktion..? Findus och Önos i all ära, men med hemkört slipper man all sk*t de sätter i och kan anpassa sötningsgraden efter egen gom.

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!