tisdag 11 september 2012

Skördetid


6 kommentarer:

  1. Härligt! Rena hälsokosten ser det ut som. Måste vara skönt att få ett så pass bra resultat av sommarens arbete.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt? Men dessvärre är det inga jättemängder av någonting. Det inte kylan tog har myrorna gjort kål på :o/ Men man får vara tacksam för det lilla :o)

      Radera
  2. Funderade just om det är dags att skörda fänkålen. Hur förvarar du den? Kan den frysas? Hinner inte alls med alla gurkor o äppel o lingon o svamp o.... så måste jag ju hinna läsa också. Roar mej kungligt på sena kvällar:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min fänkål växer lite ojämnt. En del är nog klara att ta om jag vill, men kan nog växa till sig lite till också. Sen, när jag väl tagit dem, skär jag dem i lagom "soppbitar", förväller dem blixtsnabbt i kokande vatten, kyler ner i iskallt och sen in i frysen. Kanhända går det att hoppa över förvällningen också, men jag gör det för säkerhets skull. Det lär vara något med enzymer och smak som är anledningen till att förvällning rekommenderas.

      Radera
  3. Wao, så mycket du har att skörda! Fänkål är det ovanligt att någon odlar! En försummad grönsak, tycker jag!Jättegod till mycket!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, som jag skrev åt Cici här ovan: inte är det mängder av någonting, men det är åtminstone "hemkört", utan besprutning och annan sk*t.

      Fänkål är en ultimat soppgrönsak i mitt tycke. Och jättegod att ha med om man gör ugnsrostade rotsaker. Helt enkelt superb och som du säger, konstigt försummad av de flesta.

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!