fredag 4 januari 2013

Mitt inrutade liv

JAHA, NU VAR det dags igen ... Jag råkade häromdagen bläddra i ett ett par år gam­malt nummer av den finska handarbetstidningen Suuri käsityö. Sen var det kört och dags för en djupdykning bland rest­gar­nerna.

Blommiga rutor är vad som står på tapeten och därmed förmodligen ännu en virkad filt till samlingen.


Beskrivningen är förstås på finska, men när jag väl lyckats bemästra förkortningarna var problemen ringa. Är man en hyfsat van virkare är det mesta rätt logiskt och god hjälp har man ju av att se på de till­hö­rande bilderna.


Utomhus är det januarimulet och duggregn. Glasmästaren har just va­rit här och häktat min omglasade vardagsrumsfönsterluft på plats, så nu får det regna bäst det vill. Det goda hade snökatastrofen med sig, att jag fick fönstret i vardagsrummet putsat. Bara på insidan, men dock ;o)

Färdigt tillskurna skivor av 6 mm kanalplast hade han också med sig, som ska ersätta de glasrutor som decembersnön tyngde sönder på Glaspalatsets tak. Helst hade jag velat ha polykarbonat, men när skill­naden i pris är 60 €/skiva blev valet enkelt. Särskilt som jag ändå inte vet varifrån jag ska ta slantarna till de här kostnaderna. Jag får väl sälja en njure eller nåt.

Och så kan jag berätta att försäkringsbolaget OP-Pohjola nu ställt sig i kön för att få krångla med mig. Men den sorgeliga historien spar jag till ett annat tillfälle. Idag vill jag få vara glad.

2 kommentarer:

  1. Jag blundar och håller för öronen men enträgna skrik tränger ändå igenom. Från garnrutorna i plastpåsen, från den halva stickade västen och från den 3/4-färdiga halsduken. Men högst skriker just nu påskduken. Jag får väl ge vika och sy några stygn på den i år också.
    Dessutom har jag en trave med fint förpackade handarbeten som jag köpte i panik när jag trodde att jag skulle bli sysslolös som pensionär. Hahahaha!!!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  2. HahahaHAA!! My, o my, don't I just lööööv you!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!