Själv hade jag faktiskt tid med pensionsförsäkringar den timmen det för tjugo år sedan gick åt till att teckna dem. Det jag däremot inte har tid med, är att i åratal strida med försäkringsgivare om något som jag har lag- och avtalsenlig rätt till. Men det har de, både tid och – framför allt – råd.
Fast detta är väl ingen nyhet för någon? Det är det här som hela försäkringsindustrin bygger på: att roffa åt sig så mycket pengar som möjligt, återbetala så lite som det bara går och i princip aldrig utan krångel. Folk i gemen orkar inte bråka ens när de vet att de har rätten på sin sida. Det är det som gör att verksamheten blomstrar.
Det går preciis lika bra att på annat sätt, regelbundet lägga undan en valfri summa för [sitt eget eller efterlevandes] framtida behov. Så sanningen är faktiskt att livet blir enklare utan en livförsäkring, och framför allt: då är det du själv som har kontrollen över dina surt förvärvade.
Vilken jävla dum fråga egentligen. Och som helhet en annonskampanj av samma humoristiska klass som ett annat företags, för inte så länge sedan. Men å andra sidan, det är väl aldrig någon som sagt att det här med marknadsföring är enkelt..?
* Idag har det – igen – gått en hel månad sedan jag lämnade in mitt nya läkarintyg. Det omfattande, från statliga Petrea. Patrik Landell, på annonstavlan, är nog en av få som alltid får fin service och snabba svar (klicka på bilden, zooma och läs det finstilta på tavlan). Själv kan jag inte påstå att jag fått varken det ena eller det andra.
Skillnaden kan vara (är?) att han är storföretagare med många anställda (= massor med pensionspengar in till Alandia Försäkring), medan lilla jag har drivit ett enmansföretag med en enda, lagstadgad pensionsförsäkringspremie, dessutom på miniminivå.
Money talks, det vet alla. Särskilt försäkringsbolagen.
[Edit kl. 14:38: Vem e’re som har fejsbookat det här inlägget..? Pipi?]
Ja det där är ju rätt kul i allt elände att läsa när man vet hur det egentligen går till.
SvaraRadera:D Pipi
Ålands Ömsesidiga Försäkringsbolag är lika hopplösa. Har avslutat alla mina försäkringar hos dem.
SvaraRaderaSamma här efter att de sänkte min bonus på hela min hemförsäkring med flera procentenheter på grund av att jag skadeanmälde ett par glasögon. Där gick gränsen! Kostnaden - "förlusten" - för Ömsen för ett par trasiga glasögon (med rejäl självrisk) torde inte gå att jämföra med ersättningen de ska ut med t.ex. vid omfattande vattenskador eller en eldsvåda. Det måste ju för fan göras skillnad på skadetyper och hur de påverkar intjänad bonus.
RaderaKvar finns bara en sjukavbrottsförsäkring jag haft sedan urminnes tider, som är något så ovanligt som en för försäkringstagaren lönsam försäkringsform - och som av den orsaken sedan länge inte går att teckna mera :o) Den gör jag mig inte av med förrän jag är helt hundra på att jag aldrig mer kommer att vara verksam som egenföretagare!
Det går väl an att försäkringsformer ändras för dom som nytecknar dom, men när staten går in och retroaktivt och ändrar skattelagstiftelsen så att dom kan stjäla en massa pengar i efterhand från en pensionsförsäkring då jävlar.....Det var tacken för att man skötte sig, betalade in skatt, inte låg samhället till last, aldrig tog ut några sjukförsäkringspengar, aldrig var sjukskriven - inte ens Rolle när han fick cancer - och dessutom i mycket god tid såg till att man inte skulle stå helt barskrapad när man blev pensionär. Men sossarna fick aldrig - och kommer aldrig att få - några röster från oss!
SvaraRaderaDu, det är inte bara staten som tar sig såna friheter. Det gäller även frivilliga pensionsförsäkringar, där bolagen har rätt att gå in och förändra villkoren, under förutsättning att försäkringstagarna meddelas därom och bereds möjlighet att välja om de vill behålla försäkringen eller avsluta den.
RaderaSamma skit där, alltså. Du har i årtionden duktigt betalat dina jävla premier tills en dag när, häpp, bolaget tycker att de måste dra in mer kulor och betala ut mindre. Tjolavipp, så ändras villkoren (N.B. aldrig till försäkringstagarens fördel), och du står där med lång näsa, X antal slantar fattigare.
Och som grädde på moset, om det blir tjafs om något, så är det så fint ordnat att försäkringsbolagen alltid har tolkningsföreträde. Ska du få ut din rätt måste du m.a.o. bråka genom att besvära dig eller gå till tings. Den proceduren är det inte många som orkar med, så - tadaa! - än en gång går försäkringsbolagen vinnande ur det hela.
Nä, om någon frågar mig, så bör det startas ett konsumentuppror mot den rådande försäkringstyrannin. Och vem vet, det kanske det blir? Jag är ingalunda ensam om att vara fed up på hur hanteringen är, både vad beträffar de lagstadgade och de frivilliga försäkringarna.