måndag 22 juli 2013

Beredskapsläge


MYCKET TILL SOMMARVÄRME har det än så länge inte varit och nu är det dessutom hög tid att tänka på sådden inför höstens och den tidiga vinterns behov av färskt grönt. Så onödigt fort tiden går, inte sant?

Det här blir första gången jag ger mig på höstsådd av det här slaget. Förr om åren har jag bara satt vitlök. Men i pallkragslådor och i skydd av mina lock av fiberduk hoppas jag på att ännu i december (!) kunna gå ut och plocka åt mig av vintersallat.

Sår jag nu borde jag kunna skörda av den asiatiska kålmixen* redan om två-tre veckor. Vintersallaten, frisésallaten och rättikan behöver ungefär åtta veckor på sig. Den romerska sallaten tar cirkus tio, om man vill tåla sig tills den bildat riktiga huvuden.

Nu är det alltså dags att förbereda för de nya sådderna genom att i första hand rensa bort rucolan och spenaten som gått i blom. Röd­be­tor och sommarmorötter börjar till största delen vara skördeklara, så där frigör jag nog också några löpmeter utrymme. Men sen då? En hel pallkrage är ockuperad av min monstruösa squash, en annan av vax­bönor och sockerärtor.

Ajajaj, det lutar betänkligt mot att jag måste ordna mig en pall­krags­låda till ... Eller kan man ge sig på att förodla småplantor även i det här fallet, för utplantering när det andra är skördat. Nån som vet??

*) Påsen innehåller fem sorter: 'Komatsuma Green Boy', 'Mibuna Mizuna Early', 'Mibuna Early', 'Misome' och 'Mustard Red Giant'.

1 kommentar:

  1. Aj, aj, är det redan dags att tänka på höstsådder?
    Men än har vi lite sommar kavar, även om jag kunde tänka mig LITE mindre sommar just nu, för här är nästan föör varmt!
    Men nu vänder vinden till sydlig och då blir det varmt i havet!
    Lycka till med sådderna!
    Kram, Monica

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!