torsdag 15 augusti 2013

Om det ena och det andra
– och självfallet om försäkringsbolag

OM MOGNADSGRADEN PÅ tomaterna i Glaspalatset kan sägas vara en indikator för hurdan sommaren har varit i år, då är det bara att kons­tatera att den inte varit mycket att hurra för. Först nu, i mitten av augusti, har den första röda körsbärstomaten dykt upp. Men desto mer välkommen är den, förstås!


Sen har jag till min oerhörda glädje fått motta inte mindre än två trev­ligbrev dagarna efter varandra! Det första, übersmart förpackade, in­nehöll tre fina plantor av rankspenat från Lena, det andra kärkomna frön av röd stjärnflocka från Monica. Jättelikt tack till er båda två!!


På gården har annars det mesta passerat sin mest intensiva blom­nings­tid, förutom den kanadensiska solhatten, som kompenserar med att stå i sin fullaste prakt och lysa som en fyrbåk framför Glaspalatset.


Det kan nog behövas för att pigga upp en lite. Igår hade jag telefontid med borreliadoktorn med anledning av den halvårskontroll av mina an­tikroppar som gjordes för ett par veckor sedan.

Exakt 3 minuter och 12 sekunder varade samtalet, och för detta de­bi­terar Ålands hälso- och sjukvård 10 €. Det blir en icke föraktlig tim­pen­ning det. Närmare bestämt 179,10 € i timmen. Ja, jävlar i havet, på ren svenska!

Och värdet har trots tre hästkurer antibiotika inte sjun­kit mer än att det ligger på ungefär samma nivå som i augusti ifjol, när jag tiggde mig till mitt livs första borreliaprov. Högsta referensvärde är 1,1 och jag klockade nu in på 3,7. Håhå, jaja ...

Lik förbannat kan jag inte sluta vara duktig. Det senaste att föra in på det kontot är, att jag på ett par dagar tömt, vänt, omlokaliserat och sållat mina jättelika lövkomposter. En himla massa fin jord har jag nu! Och jävligt lite granna ont i rygg och axlar.


Nya, intressanta försäkringssaker är också på gång. Hela gårdagen ägnade jag åt att försöka begripa hur i &#$%§@ Aktias återköpsvärde på min livförsäkring – som jag gnetat på och betalat premier för i arton år – kan vara 7,4 % mindre än summan av premieinbetalningarna jag gjort. Efter arton år!! Vad hände med den utlovade kapitaltillväxten?!

Ja, sanna mina ord, försäkringar – oavsett typ – ska man inte ha. Det, om något, ska jag lära min dotter! Om vi nu möjligtvis ses igen någon gång. Igår började gymnasiet för året och jag har fortfarande inte sett något av henne på hela sommaren :o/

PS. Jag har bokat tid för klippning. På måndag ska långhåret bort!

4 kommentarer:

  1. Så roligt att se att fröna kom fram! Nu får du berätta hur du gör med dom? Sår du nu eller väntar tills våren etc.? Jag är urdålig på sådder...

    Trist att du har ett sånt besvär med försäkringsbolaget och borrelian!

    Men flitig i trädgården är du verkligen!
    Kram från mig, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer att så i år, men inte förrän senare, när det inte längre är så varmt att det finns någon risk för att det börjar gro redan nu. Så förhoppningsvis ska det på våren spira små, nya stjärnflockor här vid "Rucklet" :o)

      Idag har jag inte gjort många knop, varken utomhus eller inne. Överdrift har alltid sitt pris nuförtiden och det är väl det jag önskar att jag kunde lära mig. Men icke.

      Radera
  2. Klippa sig..visst ja, måste ringa och beställa tid innan jag snubblar på testarna.Jag väntar också på ett spännande "trädgårdspaket", har beställt lite lökar från odla.nu. Hoppas att de kommer innan man måste börja med vantar.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, jaa, lökar! Jag får inte glömma bort den lilla högen med kruknarcisslökar jag låtit ligga till sig sedan påsken!

      På tal om "trädgårdspaket", så har jag shoppat mig ett litet frösåningshjälpmedel via amazon.com, som borde vara på ingång vilken dag som helst, eftersom jag webbförtullade det igår. Smart pryl, som jag tänkt visa här på bloggen sen när det kommit!

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!