onsdag 6 november 2013

Produktutveckling

”LIVE AND LET LIVE” är i vanliga fall ett av mina motton, dock inte när det kommer till tjuvaktiga kråkfåglar. Mina fågelmatningsglober fungerar utmärkt för det de var tänkta, men har tarvat en viss mo­di­fie­ring.

För att stänga kajor, kråkor och skator ute från de förföriska talg­bol­larna har jag varit tvungen att lägga till la­ti­tud­linjer av galvad tråd på det norra halvklotet. Nu är det en gång för alla tji med gratis käk för de oönskade mat­gästerna!


Runt den stora sfären, monterad på en stör vid infarten till gården, har jag, förutom att jag monterat dit ytterligare spikband, virat en slinga med LED-lampor.

När den tänds på kvällarna, styrd av en tajmer, ser det ut som den ly­sande bollen svävar fritt i luften. Coolt! Men jag får väl hoppas att den inte kommer att orsaka någon avkörningsolycka pga att en för­bi­pas­se­ran­de bilist tror sig se ett UFO :o/


För övrigt verkar odlingssäsongen bli lång i år. I Glaspalatset, gårdens växthus, står fortfarande två chiliplantor kvar och till min förvåning ser det ut som de gröna frukterna hinner mogna innan vintern är över oss på allvar.

Nyskördad chili till jul, det låter väl inte så dumt? Det blir kanske allt mitt julpynt i år, men hur är det med resten av världen? Har ni dragit igång julförberedelserna allaredan?

3 kommentarer:

  1. Jag brukar packa julklapparna (alla!) kvällen före julafton. I år tänker jag INTE sitta upp till halv fyra, typ. Så idag packade jag faktiskt första julklapparna idag.

    Pipi

    SvaraRadera
  2. Jag konverterar till islam vid första advent och sedan konventerar jag tillbaka vid trettonhelgen så att jag slipper fasta vid ramadan...
    Kantarellgurun, min enda religion.
    (fast om det skulle komma långväga besök över helgerna, så kan jag tänka mig att koka en skinka och slå in en liten klapp.)

    SvaraRadera
  3. JA, även om vi är emot diskriminering så kräver ekonomin att vi stänger ute en del storätare. Vi har köpt en del hållare där man först måste passera igenom ett galler för att komma åt maten. Julklapparna börjar hopa sig här och just nu snodde jag ihop en tomte till.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!