onsdag 30 december 2009

Om att inte vara på D

”HEUREKA!” BORDE JAG väl inte ropa, men jag gör det ändå: ”Heureeeka!” Och vadan ett sådant känsloutbrott vid den här tiden en onsdag i december?

Har jag vunnit på Lotto?
Fat chance, om de inte gått över till att dela ut storkovan till oss som aldrig har ens ett tilläggsnummer rätt.

Har mitt försäkringsbolag skådat ljuset och insett hur korkat de agerar?
Nix, och jorden är inte heller platt.

Har någon parkerat en rosettprydd släpvagn på min gård, prydligt inslagen i cellofan och försedd med texten ”God Jul önskar en anonym beundrare”?
Näppeligen, även om jag aldrig slutar hoppas.

None of the above, alltså.

Det som hänt, är att min nuvarande, kloka och helt underbara läkare ägnat sig åt att gnugga sina geniknölar. Japp, detta är faktiskt en ”medicinman” som har sådana, och som synbarligen inte valt sin profession enbart utgående från status och inkomster!

När man likt mig i ett decennium varit drabbad av det som sorteras under rubriken utmattningssyndrom och ingenting verkar hjälpa, då finns det – som jag själv redan i flera år, för döva öron, hävdat – skäl att fundera på vad som kan vara den bakomliggande orsaken. Kan det rentav vara en somatisk åkomma som är den s.k. grundbulten? Helt nyligen skickades jag därför på en radda laboratorieprover.

Och ser man på, ser man på ... Nu visar det sig att jag har en D-vitaminbrist som inte är av denna världen! Det nutida rekommenderade värdet bör ligga på ≥80, men jag ligger – med doktorns ord – på ”engelska sjukan-nivå”. Siffran är nitton. 19!

D-vitamin är på många vis ett oerhört viktigt vitamin och bidrar bl.a. till vårt skydd mot hudcancer. Och guess what, för två och ett halv år sedan fick jag diagnosen förstadium till malignt melanom, för att sedan dess ha ett något mindre vänsteröra. Till hudläkarens stora häpnad bör tilläggas, eftersom jag har en hudtyp som pigmenterar mycket bra. Men tanken att kolla min D-vitaminstatus slog honom tydligen aldrig ...

Se här, vad som skrivs om brist på det livsviktiga D-vitaminet!


CITAT FRÅN KANADENSISKA TIDNINGEN DAILY VAIL

According to a recent article from Harvard Medical School, approximately one-third of adults are either in the deficient or insufficient vitamin D categories. Also, 75 percent of those with cardiovascular disease are low in Vitamin D.

In fact, having adequate Vitamin D levels between 30 and 60 ng/ml can:
  • have a 35 percent decreased risk of cancer,
  • up to 80 percent reduced risk of breast cancer,
  • up to 60 percent reduced risk of colon cancer,
  • decreased risk of cancers of the pancreas, advanced prostate, ovary, non-Hodgkin lymphoma, kidney, leukemia, and endometrial,
  • 49 percent decreased risk of fractures,
  • 72 percent decreased risk of falls,
  • 13 percent reduction in blood pressure,
  • and even a 77 percent reduced risk of influenza.
Vitamin D deficiency is also associated with increased risk of auto-immune deficiencies such as Multiple Sclerosis, Type 1 Diabetes and Lupus. Therefore, eliminating Vitamin D deficiency could be one of the most important public health advances of our time.

LÄS MER PÅ T.EX. DEN HÄR SIDAN!

Det ska sannerligen bli intressant att se vad som händer efter att jag fått vitamintillskott ett antal månader – och f.ö. ska jag se till att även A:s D-vitaminnivå kontrolleras per omgående!

5 kommentarer:

  1. Herregud så mycket risker Du utsatts för, bara för ett enkelt prov (skämt åsider), jag har ofta undrat varför man inte tar enkla prover för säkerhets skull,när diagnosen är oklar.
    I vissa fall fungerar det ju.
    Jag gläds med dig, och hoppas du får en skön nyårshelg

    SvaraRadera
  2. Det där var intressant! Vi har ända sen vi började ge lillfisen extra D-vitamin sluppit ha henne i "ständig småbarnssnuva". Jag droppar helt enkelt Jekovit i hennes välling varje morgon och hon är både friskare och äter bättre.

    Vet du annars vad rekommenderade D-vitaminintaget för en vuxen och för ett barn på två år är? tycker man hittar så mycket goja på Google och jag vågar inte riktigt lita på det jag hittat själv..

    SvaraRadera
  3. Du är helt på rätt spår, Pipi! Jag undrar själv varför den gamla, hederliga matskeden av fiskleverolja varje morgon försvunnit ut i det blå. Finns svaret att hämta i att alla mjölkprodukter har ”tillsatt D-vitamin”, som det så vackert heter? Fast enligt min läkare måste man dricka ett hundratal glas med mjölk per dag för att få i sig tillräckligt ...

    Jag har inte full koll ännu på mängden man bör inta per dag, men 1000-3000 IE för en vuxen pratades det om. Angående ”lillfisen” föreslår jag att du direkt efter nyårshelgen ringer rådgivningen och hör dig för!

    SvaraRadera
  4. Monkan:
    Risker och risker, men nog känns det lite B, som ungdomen säger, att det kanske är en ”enkel” vitaminbrist som är orsaken till att jag varit crappy sedan slutet av förra decenniet :(

    Ha en riktigt fin nyårsafton där nere i Limhamn! Mina ishinkar kanske blir något ändå, för det har varit minusgrader ett drygt dygn nu :)

    SvaraRadera
  5. Ja du Nina, det är tydligen mycket man riskerar att erhålla med D-vitaminbrist... Läste just nu på morgonen en ny studie som fastslagit att detta är länkat bl a till bakteriell vaginos, vilket i sin tur minskar chansen att bli gravid... men graviditet är kanske inte aktuellt i ditt fall... men med tanke på lilltösen så kan det ju vara bra att kolla upp. Nä, fiskleverolja kanske inte var så dumt när allt kommer omkring :-)

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!