tisdag 22 december 2009

Tankeexperiment

SÅ HÄRLIGT ATT se att så många är villiga att ge! Att det på mindre än tre dagar redan ackumulerats nästan en tredjedel av mitt målbelopp hos Cancerfonden är fantastiskt. Framför allt i och med att vi befinner oss mitt i en av årets dyraste högtider, julen. Men att ge en liten slant till svensk cancerforskning måste väl utan tvekan kvala in som Årets Julklapp – hästlängder före spikmattan och med ett mycket mer bestående värde?

Jag kan inte låta bli att denna blå­tonade december­morgon ägna mig åt ett litet mate­matiskt experiment:

Min blogg besöks i dagsläget av cirka 15 nya personer dagligen. Om var och en skänkte 50 kronor/5 euro till Cancer­fonden skulle det bli 750 kronor på en dag. När deadline för insamlingen är nådd om 191 dagar – 1 juli 2010 – skulle det totalt bli 143.250 kronor! Plussar vi på de 4.800 som redan kommit in växer summan till strax under 150.000. Med bara en femtiolapp per person.

Det är tillåtet att drömma ...

Men nu ska jag dra igång dagen, som bland annat betyder ytter­ligare snö­skott­ning. I den anglo­saxiska delen av världen, där ordet lagom är ett okänt begrepp, har de ett ord­språk: ”When it rains, it pours.” Jag misstänker att det inte är bara vårt svenska språk som börjar bli en ”kon­tamina­samman­bland­ning” med engelskan, eftersom till och med väderleken verkar ta efter brittiska talesätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!