måndag 18 januari 2010

RECEPT > Oopsies


SNUBBLADE NÅGONSTANS UTE i bloggosfären på det här receptet på s.k. oopsies; ”bröd” som inte innehåller något mjöl! Ett utmärkt alternativ för dig som är glutenintolerant eller för den som håller Low Carb/High Fat-diet. Äntligen hittade jag något som jag kan bjuda T på till teet nu när chokladen och små­kakorna ska hållas kort!

Det går naturligtvis bra att tillsätta kryddor för mer smak eller så väljer du helt enkelt färdigt smaksatt färskost.


Det här blir 6 st oopsiebröd:

3 ägg
100 g färskost eller turkisk yoghurt
1 krm ättika (eller citron eller vinäger)
1 krm salt
1 krm bakpulver

Plocka fram en bakplåt och en bit bakplåtspapper. Sätt ugnen på 150°.

Separera vitor och gulor i två skilda bunkar. Vispa vitorna tillsammans med ättikan till hårt skum. Det är tillräckligt vispat när skummet går att dra upp i toppar som inte sjunker ihop och bunken går att vända upp och ner utan att något rinner ut.

Blanda i den andra bunken ihop äggulorna med färskost/yoghurt och salt. Rör till sist i bakpulvret.

Okej, so far so good, men här kommer det knepigaste momentet: Vänd försiktigt ner gulesmeten i de vispade vitorna – rör inte! Ta inte mer än 1/3 i taget så går det lättare. Så mycket som möjligt av vitornas fluff ska bevaras!

Fördela den färdiga smeten på sex högar på plåten och bred ut dem till rundlar med en diameter på 10-12 cm. Sätt in plåten mitt i ugnen och grädda c. 25 minuter.


***

Kör du LCHF-diet ska du välja färskosten, för den innehåller en mindre mängd kolhydrater än den turkiska yoghurten.



LADDA NER SOM PDF-FIL

2 kommentarer:

  1. nami, bjud mej vetja!! Gött! Får inte lön före 25:e

    SvaraRadera
  2. Hejhej =)
    De var jag som följde mamma Jenny till begravningen, jag har läst din blogg att tag nu och tycker de var på tiden att jag kommenterar den oxå :P
    Brödet ser jätte gott ut, vill baka baka baka! =D

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!