För cirkus sex veckor sedan uppsökte vi farbror doktorn på grund av ett irriterat utslag. Doktorn tittade, hummade, diagnosticerade och skrev sedan ut ett recept på salva.
Så långt gott och väl, eftersom salvan hjälpte.
I vanlig ordning fyllde jag i en blankett, bifogade recept och kvitto på medicinköpet och skickade alltihop till försäkringsbolaget.
Så långt gott och väl, eftersom vi fått svar.
Men i ovanlig ordning vägrar försäkringsbolaget denna gång ersätta medicinkostnaden! Låt mig citera:
Enligt punkt [nummer si och så] i villkoren ersätts kostnader för av läkare ordinerade receptbelagda mediciner. Då [preparatet] även kan inhandlas utan recept kan [försäkringsbolagets namn] således inte ersätta kostnaden för den.VA?!?
Vad hände med den vanliga ordningen? Under alla år har samma försäkringsbolag utan diskussion beviljat ersättning för såväl antihistamin som smärtstillande/febernedsättande preparat som på recept ordinerats av läkare, trots att ingendera sorten är receptbelagd.
Slutsats:Vad trött jag blir ... *suckar avgrundsdjupt* Men här lönar det sig inte att sitta och hänga läpp. Det är bara att rycka upp sig och ta tag i saken. För ersatt ska den tammefan bli, den där salvan!
Det ifrågavarande försäkringsbolaget tror sig synbarligen ha rätt att mitt under pågående match ändra på de överenskomna spelreglerna.
*morrar dovt och med stor inlevelse*
Ja just det,dom stora gör som dom vill.då ska de små måsta bråka om sin rättighet.Hoppas att det var nån vikarie som chabbla sig,så att du får det du ska ha.Här äter vi surströmming till kvällen,MMMM
SvaraRaderaI grund och botten är jag vansinnigt trött på att jämt måsta bråka för min rätt, men samtidigt gör det mig blixtförbannad att det den ena gången gäller en regel och den andra gången en annan.
SvaraRaderaÅ, så gott med surströmming! Det var meningen att jag skulle ha ätit det någon gång mot slutet av juli, med bekanta från Sverige. Men av någon orsak torkade det in och nu reser gänget hem utan att det blivit av.
Nog är det lite märkligt detta med regler...
SvaraRaderaIbland känns det som om regler är till för att följas om jag ska betala, men är det jag som ska ha ersättning kan det plötsligt bli ändrade spelregler. Ett mycket märkligt förfarande. Tycker jag. Förstås :-)!
Trevlig helg tillönskas dig/er från mig och zooet!
*vrider huvudet åt sidan och försöker MISSA era ovanstående rader här i kommentarsrutan om surstr....."gulp"...*
SvaraRaderaBeträffande det där försäkringsbolaget är jag inte alls förvånad...
Deras "lagar och paragrafer" är ofta tolkningsfrågor och tolkningen brukar dom som oftast stå för själv...
Men i detta fallet verkar det ju SOLKLART eftersom dom tidigare bjudit ersättning för medicin som läkaren har ordinerat!!
Skit samma om den är receptfri eller inte!?!?
HAR Doktorn skrivit ut recept och ORDINERAT preparatet så är dom för bövelen skyldiga att ersätta?
Usch så tröttsamt att behöva PÅPEKA sådant bara!
Suckar avgrundsdjupt och morrar i kör med dej!!
PÅ DOM BARA!!
ATTACK!!
Kram och ha en bra dag!
Jenny
Har erfarenhet av att det kan bero på vilken handläggare ärendet hamnar hos. Man kan tycka att reglerna ska vara så tydliga att det inte lämnas utrymme för egna tolkningar men jag är inte så säker på det.
SvaraRaderaDet är precis det jag misstänker, att det är ett "handläggarfel". Antingen tidigare, vid många tillfällen, eller nu, vid detta enstaka.
SvaraRaderaDet är rätt, ge dig inte!!! Men det måste, som du misstänker, väl vara ett misstag av någon oerfaren typ!
SvaraRaderaLycka till!
Kram, Monica
Morr,morr,grr jag håller med dig. Rätt ska vara rätt.
SvaraRaderaEftersom jag har varit involverad i branschen och svarat på sådana här frågor tusentals gånger känner jag hur mina gamla skadechefstakter tittar fram. De flesta former av försäkring är ettåriga avtal. Dvs man betalar och förnyar en gång per år. Med förnyelse och inbetalning följer oftast en folder med där man informerar om ev ändringar för det kommande avtalsåret. Det kan alltså ske både försämringar och förbättringar vid varje förfallodag även om man tycker att man har samma försäkring. Men visst förekommer handläggarfel och man ska alltid kolla det. Speciellt den här tiden med alla sommarbarn. Hoppas det löser sig.
SvaraRaderaKram
Kerstin
Det är just där som skon klämmer, eftersom det vid föregående förnyelse inte meddelades om någon förändring av den här arten. Inte heller är handläggaren någon sommarfågel, utan har arbetat på bolaget i många år. Därav min förvåning över avslaget.
SvaraRaderaDu får förresten ha överseende med mig, men det är i precis det du beskriver som min lätta aversion mot försäkringsbolag bottnar; att det är fritt fram att modellera om den försäkring man en gång i tiden "prackat på" en kund, även på ett sätt som missgynnar försäkringstagaren. Och det gäller förstås inte enbart personförsäkringar.
Sen tycker jag dessutom att om någon har en fortlöpande försäkring, då ska det inte vara tillåtet att göra negativa ändringar överhuvudtaget. Utgångsläget är ett annat om försäkringen är tidsbunden.
Men låt oss inte gaffla mera om detta :o) Du ser saken ur ditt yrkesmässiga perspektiv, jag ur försäkringstagarens. Samma solsystem, olika planeter. Typ ;o)
Ja, jag har lämnat den tiden bakom mig så vi lämnar det ämnet. Jag glömde säga att jag tycker din kommentar om Metusalems syster var jätterolig.Här sitter hans mormor!
SvaraRaderaKerstin
Haha! Du, Metusalems mormor? Vilket kvalificerat struntprat! :oD
SvaraRaderaNu börjar det regna igen här. Härligt!!!