söndag 6 mars 2011

Å, en sån restskatt!

BANNEMIG, HITTADE JAG inte en hel låda till med ullgarnsrester! Re­na, rama restskatten av grövre ullgarn, eftersom de sakta men säkert håller på att förvandlas till ännu en sjal. Så här långt är den kom­men idag:



Planen är att – när de svarta trianglarna runt kanten är färdiga – plocka fram virknålen för några avslutande varv. De ska också bli svar­ta, och sen blir det eventuellt en svart frans också.

Idag skiner för övrigt solen. Faktiskt så pass att det gör ont i de ova­na ögonen. Trots det blev inte min promenad så lång som jag tänkt mig, för vinden är både hård och kall. Dessutom är det förenat med ett visst mått av livsfara att försöka ta sig fram längs Mariehamns gång- och cykelbanor just nu. Sandning är något som förekommer synnerligen sporadiskt, om alls :o/


Annars kan jag meddela att det är tungt just nu. Av någon anledning är jag helt sluut; trött när jag vaknar och trött hela dagarna. Under veckan som gick har det till och med inträffat två gånger att jag lagt mig för en tupplur efter middagen, för att vakna först en och en halv timme senare! Något står inte rätt till. Frågan är vad?

***

Briefly in English:
Yay! I found a whole box of leftover wool in the closet. It is now slow­ly turning into a shawl made from mitred squares and triangles. Once the black triangles are all done I will finish it off by crocheting a black edge and maybe it will get a fringe as well.

9 kommentarer:

  1. En spark är bra att hålla sig i när det är så här isigt.
    Vad tjusig chalen blir, du är så himla snabb med dina nålar.Jag håller fortfarande på med min, har letat fram fler restgarner att sticka av.Vet inte än vad det ska bli? Du har kanske drabbats av vårtrötthet efter den här jobbiga gråa vintern.Jag försöker att sitta i solen så mycket det går,gör det å lapa vitaminer.Kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Din sjal ser ut att bli jättesnygg! Och viken tur att hitta garn du inte visste att du hade!
    Här har vi också haft sol idag och c:a 5 plusgrader! Nu är all vår snö helt borta, t.o.m. det hopskottade! Såå skönt! Förstår om din promenad inte blev så lång, om det var så halt! Det är inte kul!
    Hoppas att du får en fin vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Inte konstigt om du blir trött som du jobbar och står i. Men jag förstår att det är en annan slags trötthet du känner. Kanske dags för en läkarkontroll.
    Men jag undrar över hur stora och många förråd du har eftersom du kan fynda en sån stor restskatt?
    Jättesnygg schal blev det.

    SvaraRadera
  4. Hej

    Haha...har ni snö ännu? *retas*

    SvaraRadera
  5. Stickmamman:
    Jo, en spark står högt på önskelistan, men i vinter har jag inte kunnat ta mig råd att skaffa någon sådan.

    Inte är jag såå snabb. Garnet i den här sjalen är på tjockare sidan, så jag stickar med 4 mm stickor. Då går det fort :o)

    När det gäller solens D-vitamintillverkning är jag f.n. ordinerad 60 mikrogram/dag i droppform - låångt mycket mer än en stund med ansiktet i stolen varje dag kan producera. Och så trycker jag också i mig 750 mg C-vitamin dagligen på doktorns ordination, så vitaminbiten är det knappast något tjall med.

    Ska bli spännande att se vad det blir av ditt rutprojekt!

    Monica:
    +5 är ju rena tropiska värmen ;o) Njut, du som kan!

    Cici:
    Jo, du förstår, så här är det: I samma veva som min mamma gick bort strax innan julen 2005 flyttade jag och lilla A till "Rucklet". Det blev en aning villervalla med mammas grejor och vår egna, så därför har jag inte förrän nu kommit mig för att kika i diverse kartonger som hamnade i klädkamrar och uppe på vinden. Därav garnfynden. Nu är min målsättning att göra slut på alla rester, så att inte A, i sin tur, får en massa "skräp" att ta vara på när den tiden kommer ;o)

    Skånegrabben:
    Snö? Vi? Nää ... Bara lite :o/

    SvaraRadera
  6. Läste jag rätt?? SAKTA men säkert... Här ser du en som vet vad sakta betyder. HAHAHA!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  7. Hahahaa! Jag äälskar din humor, vet du det?

    Kanske mitt nästa hantverksprojekt borde bli en korsstygnsbonad med Pekka Langers gamla goding Brått lönar sig inte..?

    SvaraRadera
  8. Ja jag vet att jag inte har såna skatter i mina skåp så här har jag allt fått sätta pengar på nya nystan helt och hållet. Stickar ju mina rutor med 25x25 maskor som utgångsläge (använder bara Sju bröder) så det har varit rätt små rutor. Nu blev jag less på dem och klämmer med några som är 50x50. Kors vad det går undan nu! :D
    Men jag hinner inte sticka så mycket som jag sku vilja. Dessutom ska jag inte sitta så långa knyckar heller. Mina axlar gillar det inte alls!

    SvaraRadera
  9. Och siddu barra, nu är det så gott som slut på mina också. Idag fick jag krypa till korset (läs: Sparhallen) för att skaffa mera svart garn. Men en investering på 4,70 kan sjalen vara värd, plus att jag samtidigt pantade hittetomglas för 0,50 ;o)

    Resultatet kan bli rätt juste om man blandar storlek på rutorna. Det är bara att låta inspirationen flöda som en glittrande vårflod!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!