tisdag 22 mars 2011

Gyllene [öppet]tider

JAG HAR INGEN aning om när, var och ur vilken fiffig hjärna affärs­idén med så kallade bordsloppisar är sprungen. Men har du entre­pre­nörsanda och energi så det räcker? Starta då för sjutton en egen! Här är motiveringen:


Tänka sig, att kunna tjäna cirka 52 europapengar (~465 SEK) i tim­men för att i princip stå och hänga och göra ingenting! Nettot på en sån här intäkt efter att fasta kostnader, skatter och försäkringar är betalda blir inte fy skam det heller. Och en liten peng till kan man spa­ra åt sig genom att inte acceptera bank- eller kreditkort som betal­ningsmedel.

Världen tycks vara full av folk som glada i hågen pyntar 40-45 euro/vecka* för några kvadratmeter försäljningsyta. Det kånkas, släpas, prismärks och körs upp bensin för ett oräkneligt antal euro, för att i slutändan ge ett nollresultat eller i värsta fall ett minus. Smart? Hmm. Men var och en blir som bekant salig på sin tro.

Personligen skulle jag inte palla för att ägna mig åt den här typen av företagande, där lejonparten av tiden går ut på att vara mer eller mindre overksam. Då, om inte förr, skulle jag få fnatt, hur lättförtjänta pengar det än är. Men en gårdsloppis här vid ”Rucklet” blir det kan­ske någon dag när det närmar sig sommar. Då kan jag ju simultant ägna mig åt att rensa ogräs om kundtillströmningen är dålig! ;o)


*)
Om två personer lägger ut 40 euro var per vecka gör de tillsammans av med 320 euro på en månad. För en tredjedel av den summa kan man hyra ett varmgarage i en månad.

Om fyra personer lägger ut 40 euro var per vecka gör de tillsammans av med 640 euro. Det beloppet täcker månadshyran för en väl tilltagen lägenhet.

Har du tänkt på det, att det med andra ord är dyrt att sälja billigt på loppis? Jaså, inte? Nä, jag tänkte väl det ;o)

3 kommentarer:

  1. Det tarvar ju dessutom att man har "loppor" som folk vill köpa. Till utsatt pris... Annacarin

    SvaraRadera
  2. Är det SÅ dyrt att hyra bord på Åland? O.O Jösses...

    Tacka vet jag att ha sin egen loppis i lillstugan på gården. Öppnar när man vaknar, om man har lust, och stänger när man inte orkar mer för dagen. Perfekt helt enkelt!

    SvaraRadera
  3. Det passar ju bra att du gör loppis på sommaren med en stor skylt LOPPIS på väggen å vid rondellen.Turister gillar loppis.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!