söndag 20 mars 2011

Lördagsgodis à la ”Rucklet”

BLIR MAN SUGEN får man vara uppfinningsrik, öppna kyl och skafferi och göra en så kallad Cajsa Warg, även om detta rekorderliga fruen­timber faktiskt inte alls är skyldig till talesättet ”Man tager vad man haver”.

Hur som helst, grillade mackor på hembakat surdegsbröd fick det bli:

Bre ut en klick tomatpuré direkt på brödet. Strö på torkad oregano och finstrimlad purjolök och toppa med ett par svarta oliver skurna i bitar. Överst en god ost, lämplig för gratinering. In i ugnen under grillelement (om du har) i c. 2½ minut. Klart!

Så gott som färdiga för ugnen. Det är bara ost som fattas.


Färdiggrillat!



Ett gott rödvin sitter som en smäck till det här! I glaset min nya fa­vo­rit: Caballo de Mendoza från Argentina. Här i Finland, på Alko, finns det både på 75 cl flaska och som Bag-In-Box med 3 liter. Har ni ännu inte upptäckt Malbecdruvan och/eller de argentinska rödvinerna har ni missat något, det säger jag bara!

3 kommentarer:

  1. Åh, vad jag blev sugen på varma mackor! Det var länge sedan vi hade det här! Vin-namnet är antecknat, ska kolla på vårt systembolag!
    Ha en fin söndag, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Smaskens vad gott det ser ut! Blir inspirerad till att rensa i skåpen och se vad som bjuds.

    SvaraRadera
  3. Monica:
    Det var bra länge sedan vi lagade varma mackor. Det går liksom mode i sånt här med mat, eller hur? Det fanns en tid, för många år sedan, som det blev varma smörgåsar var och varannan kväll. Och det är ju så gott!

    Hittar du inte samma vin på Systemet kan du alltid prova något annat argentinskt av Malbecdruvan. Alla jag hittills testat har varit MVG!

    Gunilla:
    Haha! Fy på mig, som jag frestas ;o)

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!