måndag 23 maj 2011

”Vi hade i alla fall tur med vädret”

... SKULLE JAG vilja påstå, när jag förrättar bokslut över det gångna veckoslutet!

FF-partyt på lördagen kunde inte ha blivit bättre. Kvällen var så varm att vi, de sista tappra, kunde sitta utomhus runt elden ända till fyra på morgonnatten. Med en månad kvar till midsommar är nätterna fort­fa­ran­de förhållandevis mörka, så det var såå mysigt – och några mygg finns det inte ännu!


Åt eventuella ölälskare out there har jag förresten ett stalltips: ho­nungs­ölet från åländska bryggeriet Stallhagen. Jättegott!

Tack, S, för en härlig tillställning! Roligt att min gamla gjutjärnsgryta kom till användning igen :o)

***

Och så var det växthuset då. Ja, vet ni vad, det är faktiskt uppe nu; en snudd på surrealistisk känsla efter allt slit. Det enda som återstår är att besöka ett glasmästeri för att få två nya glas tillskurna för att ersätta de som transportskadats. En skada som det f.ö. inte var någ­ra som helst problem att reklamera, trots att leveransen ligger ett halvår tillbaka i tiden. All heder åt Transmar för ett både snabbt och tillmötesgående bemötande en regnig måndagmorgon som denna!



På bilden ser ni, förutom mitt Glaspalats, att lärken som stympades hårt under våren börjar se grönskäggig ut. Det formligen sprutar skott ur stammen, så någon risk för hädangång föreligger inte.

I krukan växer inflyttningspresenten jag fick av en granne några hus längre bort; även han växthusentusiast. Det är en djungelgurka, Me­lo­thria scabra, även kallad mexikansk vattenmelon och en för mig spril­lans ny bekantskap. Så här skriver man hos Impecta, varifrån jag ock­så lånat bilden här nedanför:
Klängande växt från Sydamerika. Lättodlad, med intensiv växt­kraft. Mängder av små, 3-5 cm långa, ovala gröna fruk­ter med mild sötsur smak. Används färsk i sallad eller in­lagd som syltlök eller i sockerlag som dessertfrukt.

Odling:
Blötlägg fröerna ett dygn före sådd. Förkultiveras inom­hus i plan­teringsjord. Utplanteras efter avhärdning när frostrisken är över. Toppas vid ca 1,5 m. Nyp av sido­skott efter 2 blad. Bäst för växthus eller varmt utom­hus­läge. Uppbindes.



Nu börjar jag känna att läget är under kontroll. Potatisen är satt, mo­rötter och rödbetor är sådda liksom blomsterfägring i form av zinnia och aster. Vaxbönorna ligger för tillfället i blöt och ska sås under da­gen. Perfekt tajming är det också, för idag regnar det! Utomordentligt, för då får jag koll på var Glaspalatset bör tätas med silikon.

Ibland är livet rätt så okej. Som idag.

5 kommentarer:

  1. Hör vi inget ifrån dig då så vet vi att du har fastnat i det mexikanska gurkslingret.

    Kram, kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Så vackra frukter, påminner i utseendet om krusbär, fast randiga och avlånga.
    Även dåligt väder kan vara bra.

    SvaraRadera
  3. Ta dig nu en myskväll i växthuset med ljus å vin lycka till dyker nog upp på Åland snart.

    SvaraRadera
  4. Hurra! Jag gör Vågen ... Jag vågar :D
    Inga mygg säger du ... hmmm, vi var hos vänner några mil från Västerås igår och där hade minsann myggorna vaknat. Fasen som jag har kliat mig på armen och i skallen idag :(

    SvaraRadera
  5. Stort GRATTIS till det färdiga växthuset och en eloge till dig, som klarade det trots alla monteringsproblem! Det ser helt enkelt underbart ut!
    Åh, vad det ska bli kul att se när du inreder det!
    Stor kram från Monica

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!