onsdag 11 maj 2011

Heavy Duty

BESÖKET I DEN tandhygieniska tortyrkammaren till trots blev går­dag­en rätt okej, efter att jag kvicknat till efter chockbeskedet att man för en timmes pina förväntas slanta upp 109 euro också. E-T-T-H-U-N-D- R-A-N-I-O! Och då är ändå bara halva käften upprensad. Nog förstår jag att det propageras för att man ska springa hos den odontologiska städpersonalen en gång i halvåret eller mer :o/

Resten av dagen ägnade jag mig åt ”plattityder”: 48 plattor och ett par hundra kilo sättgrus bort och så 48 plattor tillbaka. Solen gassade och jag led, iförd långbyxor och långärmat respektive hatt på golv­moppen, vilket är den rekommenderade sommarkreationen för oss melanommänniskor.

Lagom till middagstid blev jag, för andra gången på en vecka, färdig med mitt växthusgolv och här har lilla A påpassligt plåtat sin trötta moder ...


... som står på terrassen för att fotografiskt dokumentera Fas 2, med växthusets sockel på plats på det nu plana underlaget:


Tiden börjar bli rätt mogen för att få bygget färdigt, för i ”barn­kam­maren” har det redan börjat blomma! Är det nåt fel på gurkplantor som går i blom trots att de inte har fler karaktärsblad än tre..?


Fas 3, plocket med alla aluminiumprofiler som ska bilda stommen, är redo för take off. Hmm ... vi får väl se hur det kommer att gå, för vi ha­de inte Mekano i mitt barndomshem. Hos oss byggde vi med Lego.

Som ren kuriosa kan jag berätta att betongplattorna jag jonglerat med vardera väger 1/4 Stjärnkraft (13,5 kg). På skoj räknade jag ut på ett ungefär hur många kilon jag lyft den senaste veckan, i form av plattor och grus. Tar man finliret med i beräkningen – det som betyder att en betongbit lyfts ett flertal gånger vid själva läggningen – blir det låångt över 10 ton.

I ett tidigare inlägg hävdade jag att jag inte ska bli stenläggare när jag blir stor. Det uttalandet står fast. Som gjutet i betong är det. Tur att jag inte kontrollmätte mig själv före det här projektet, för jag har nog krympt någon centimeter på längden. Större har jag i vart fall inte blivit. Varken på bredden eller längden. Men ni skulle se mina bi­ceps!

9 kommentarer:

  1. När vi flyttade hit frågade jag den "nya" tandläkaren om tid hos tandhygienist. "Varför det" frågade hon. "Använd mellanrumsborstar så behöver du ingen tandhygienist". Så nu kör vi med det plus eltandborste och vi har inte haft någon tandsten på flera år.Men när jag gick hos min gamla tandhygienist hotade jag med att gå till veterinären istället för där sövs man ner vid tandstensborttagning.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Det var en rekorderlig tandläkare det! Jag använder också mellanrumsborstar, fast inte så flitigt som jag borde. Det är lite trångt mellan mina kvarvarande betar, så det är precis så där lagom mycket för besvärligt för att det ska gå som en dans :o/

    Men på det hela taget ska jag inte klaga så rysligt. Med tanke på att det är långt över två år sedan jag senast var hos hygienist hade jag förhållandevis lite tandsten att stoltsera med. I och med att jag kräver bedövning går det dessvärre inte att ta hela käften på en gång. Det är illa nog att ha slagsida på hälften. Håller helt med om att det inte skulle vara dumt att få bli nedsövd ;o)

    SvaraRadera
  3. Du kan ha gått upp i vikt! Muskler väger mer än fett! Fast det fanns kanske inte så mycket fett innan...
    Håret ser jättefint ut. Annacarin

    SvaraRadera
  4. Se där ja, här kom ju BILDBEVIST, tack vare "lilla" A:s fingerfärdighet. Men varför ska alla kvinnor klaga när de varit och "fixat garnet"? Det är väl bättre att det syns att någon varit där med saxen än att betala en massa guld till någon finsk "fransman" som bara står och klipper i luften? Jag tycker det blev fint och det gäller både "garnet" och betongplattorna. Beträffande gurkplantans blad har jag inget att tillägga.

    SvaraRadera
  5. Ja, det är dyrt att gå till tandläkaren! Jag går en gång om året och det brukar gå på en tusenlapp för skrapning av litet tandsten! Jag har aldrig förstått varför inte tänderna ingår i den allmänna sjukförsäkringen! Eller ögonen med för den delen!
    Jag är full av beundran inför ditt stenläggande! Det skulle jag aldrig klara...
    Tacka lilla A för det fina kortet på hennes söta mamma! Håret ser ju jättebra ut!
    Ha det så gott, storkram, Monica

    SvaraRadera
  6. Det blir inget fuskbygge i alla fall så noga som ni verkar vara.
    Och någon golvmopp ser jag då inte till, bara en härlig hårman som jag nog kan bli lite avundsjuk på.

    SvaraRadera
  7. Det är väl inget fel på din klippning.då skulle du se min det blev nog lite trollklippning för min frissa hade lite ont om tid.
    Men det växer ju ut som sagt.

    SvaraRadera
  8. Du e fin ju! Sådeså! Fast visst håller jag med om att det är jämarns irriterande när man vill ha håret i svans och det preciiiiis är för kort så det glider ur hårsnodden ...
    Å du, man skulle behöva nåt seditivt inför käftsmällen man får i kassan efter den odontologiska pinan ...

    SvaraRadera
  9. Annacarin:
    Det är där skon klämmer: lagret underhudsfett var inte mycket att hurra för sedan tidigare :o/

    Håret är inte vad det ser ut att vara på bild. Att det klipptes upp i avsatser gör att det ser "dött" ut; ingen glans, liksom. Totalmiss!

    Nikky-C:
    :oD

    Sur i Sumpan:
    Som bekant har bilder undeerstundom en oöverträffad förmåga att ljuga, så även denna. Och du, jag väljer nog den där finska "fransmannen" nästa gång!

    Monica:
    Exakt! Både tandvård och glasögon borde vara jämställt med övriga sjukvårdskostnader. Det vet ju alla vid det här laget, att dålig tandhälsa kan leda till en massa andra, allvarliga åkommor, som t.ex. hjärtsjukdomar. För att inte tala om synen. Hur skulle det t.ex. se ut på våra vägar, om folk med gravt nedsatt syn plötsligt började ratta runt helt i blindo..?

    Cici:
    "Härlig hårman"? Haha! Se mitt svar till Annacarin här ovan!

    Anonym:
    Trollklippning är exakt det jag skulle vilja kalla det jag har fått också! Lite fukt i luften ovanpå det här, så är katastrofen total.

    Anki:
    Vinkeln och oskärpan gör dessvärre att skenet bedrar. Och det är preciis den där centimetern för kortklippt för att alla testar ska sitta kvar när snodden är på plats :o/

    Kanske borde man börja med sövning efter utförd tandhygien..? Eller åtminstone gå direkt till en bra pub och ta en stor Guinness för att lugna nerverna. Fast det går förstås inget vidare med intagandet närsom läppen är bortdomnad :oS

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!