söndag 8 maj 2011

Morsning, det är ju mors dag!

SVIMMA INTE NU, men idag tänker jag ta det lugnt. Riktigt på riktigt, för en gångs skull. Kanske stoppa fötterna i en balja och koppla av med lite virkning, men framför allt inte kånka grus eller sten. Näpp. För ... STENLÄGGNINGEN ÄR FÄRDIG!

Jag skulle ta en bild av underverket imorse, men istället fångade en av ”Rucklets” övriga invånare mitt intresse. Det var så vackert i den tidiga morgonsolen, både bygget och konstruktören själv:


Jag borde städa inomhus idag. Men vet ni, det är bara jag som bor här och behöver stå ut med mina nysandade golv, dammet som virvlar i solgatorna och fönstren som pockar på putsning. Och just idag tän­ker jag inte städa. Förmodligen inte imorgon heller.

Dessutom kommer det idag att bli mera rådd, för åtminstone Monkans pelargoner ska få byta bostad. Kanske någon annan av mina bebisar också, för bland annat mina blodgrapeplantor håller på att växa ur barnskorna.


För övrigt har jag denna morgon noterat ett flitigt flaggande i grann­skapet och begrep först ingenting. Sen slog det mig: ja just ja, det är visst mors dag idag. Så grattis på mig då! Ja, och på alla andra morsor (i Finland) också, förstås!

Mors dag i Finland infaller andra söndagen i maj och är de facto of­fi­ciell flaggdag. Himla tur att jag inte har någon stång, för då hade jag ju fått skämmas ;o)

6 kommentarer:

  1. Jag flaggar för dej Nina! Sköt om fötterna och ryggen du. Städningen väntar garanterat. Njut av Din Dag:-)

    SvaraRadera
  2. Hurra hurra för finska mammor idag! Vi i Sverige får vänta till sista söndagen i maj på den obligatoriska årliga blombuketten ;D

    SvaraRadera
  3. Fick du inte kaffe på sängen?
    Inte för att jag brukar få det heller nu för tiden.Det var den tiden barnen var små.Hoppas du haft en skön å bra morsdag.

    SvaraRadera
  4. Det gör du rätt i, att ta det lugnt en dag! Det är du sannerligen värd!
    Så lustigt, här är det tre veckor till Mors dag, som ofta sammanfaller med både min födelsedag och vår bröllopsdag...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Gunilla:
    Haha! I mitt hus är städningen van vid att få vänta. En härdad syssla, skulle man kunna säga.

    Fötterna låg i blöt en timme. Under tiden började jag på ett nytt Jïengearmband av lite annorlunda stuk. Simultanförmågan blomstrar ;o)

    Anki:
    "Den som väntar på något gott ..." och så vidare ;o) Själv har jag nog inte, såvitt jag minns, mer än en gång fått en blomma till mors dag. Däremot dök det upp fina mors dags-kort när lilla A var mindre. Dagis och skola är bra på att pusha för sånt, men nu är även den tiden förbi.

    Stickmamman:
    Nädu, kaffe på sängen har jag inte fått en enda gång under mina fjorton år som mamma, och inte lär det bli något heller. I år var lilla A inte ens hemma, så jag fick vackert lov att brygga mig mitt eget mors dags-kaffe. Är hon hos mig, och ska till skolan, startar hon faktiskt bryggaren när hon stigit upp. Det är vardagslyx för mig!

    Monica:
    Lite av ketchupeffekten, kanske man kunde säga..? Om man var av sorten som gillar att rationalisera så skulle ni ju kunna passa på att fira påsk, Tjabos födelsedag och midsommar också på samma gång ;o)

    SvaraRadera
  6. Då passar jag på att skicka en försenad gratulation till dig på mors dag! Jag försöker hinna läsa och kommentera ikapp, men det är så mycket annat som pockar på just dessa dagar.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!