tisdag 4 oktober 2011

Mycket möda med de röda

Pillapillapilla ...


Torkatorkatorka ...


TorkatorkaTORKA!


Efter X antal timmar under gårdagen var hela nyponskörden på 1,67 kg snoppad, delad i halvor och renpillad på kärnor. Nu minns jag allt­för bra varför jag inte brukar plocka nypon.

Idag, efter snart 24 timmar i ugnen på 50°, är de nästan torra och färdiga att packa på burk. Till mitt förtret kom jag just på att jag inte längre har någon gammal kaffekvarn att mala dem till mjöl med. Nytt problem att lösa :o/ *suck!*


4 kommentarer:

  1. Då mindes jag rätt, alltså!

    Men den där snäckan var vacker!

    SvaraRadera
  2. Uja, du mindes såå rätt såå! Om det i något sammanhang passar särskilt bra med ordspråket: "Mycket skrik för lite ull, sa kärringen som rakade grisen", så är det här ;o)

    Snäckan var jättefin. Jag blev distraherad av den en lång stund och höll på att fastna för tid och evighet i det taggiga nyponbuskaget, när jag ålade omkring med kameran för att hitta en bra vinkel ...

    SvaraRadera
  3. Att du orkade pilla alla, det är rena rama straffarbetet. Men visst känns det härligt efteråt.
    Idag började jag röja inomhus, det har inte blivit så noga med det under sommaren.
    Mitt i allt kom Julia, så vi har suttit ute på altanen i det fina solvädret och pratat ett par timmar. Jag får väl fortsätta städa i morgon :(
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  4. Håhå, du ska nog tro att jag var på väg att ge f*n i alltihop nånstans på mitten! Lilla A skulle hjälpa till, men efter bara en kvart var hon alldeles rödprickig över underarmarna och började få klåda, så jag fick vackert pilla hela härligheten all by myself. Men som du säger, det är härligt när det väl är gjort :o)

    Städningen lär nog inte springa ifrån dig och dina timmar med Julia är klart mer värda i förlängningen! Bra för dig och bra för Julia. Dammråttorna kan ha det som dom har det ;o)

    Ikväll har vi varit på en kort promenad och försåg oss med nästan 5 kg fläderbär från ett jättebuskage som står på stans mark. Imorgon blir det saftkok!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!