söndag 2 oktober 2011

Det gäller att sko sig

TACK ALLA SOM skrivit peppande kommentarer på mina inlägg om trigeminusneuralgi! Lessen att jag inte orkat svara som jag brukar, men det har sina rutiga och randiga – och smärtsamma – orsaker.

Igår hade jag i alla fall en helt smärtfri, vanlig dag och väninnan S lu­rade med mig på en skön promenad inåt centrum. Meningen var att hon skulle köpa sig nya träningsskor, men det slutade med att jag var den som kom hem med nya skor i väskan.

Halva reapriset på kvalitetsskor från Sievi är något som inte ens jag, trots min ytterst strama budget, kan nonchalera. Och definitivt inte när skorna sitter som skräddarsydda handskar på fötterna, om man nu kan säga så om fotplagg. 40 pix för att par som kostat 122, det är väl ett fynd om något..?


Att det var hög tid för ett par nya dojor torde följande bildcollage be­visa. Det är med sorg i hjärtat jag stoppat dem i soptunnan, mina überbekväma Scholl. Men Scholls kvalitet är nog inte längre vad den en gång varit, när sulorna slits på det här konstiga sättet; som om gummit helt enkelt murknar med tiden.


Vad som sannerligen inte är ett fynd är priset på krämen jag i årtion­den använt som läppcerat: Eight Hour Creme från Elizabeth Arden. Lilla A var igår över till Sverige med pappsen och jag hade bett henne köpa en tub åt mig till taxfreepris ombord på färjan. Fiffig som hon är ringde hon mig dock före hon betalade – och en jäkla tur var det. 29,40 euro!! No way, José, att jag betalar nästan 30 euro för 50 ml kräm!

Nu håller jag tummarna för att far och dotter under dagen hann in via ett svenskt apotek, så att jag åtminstone får mig ett par stick med Försvarets Hudsalva. Oglamoröst som bara den, men ett excellent fat­tigmansalternativ till tant Arden.

5 kommentarer:

  1. Snygga skor sånna skulle jag vilja ha med kardborre knäppning.Hoppas att du mår bättre nu.

    SvaraRadera
  2. Skorna ser supersköna ut. Riktiga skor har blivit jättedyrt. Jag är ECCO-fans, har ju jobbat med dem i många år.
    Då när jag jobbade så ändrades blandningen på sulan för att de inte skulle smula eller spricka.
    Gummi åldras och då händer det.
    Om jag inte är helt ute och cyklar så heter materialet nu polyuretan.
    Jag har Ecco-skor som nu är tio år gamla med sulor som är lika fina som nya.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Baske mej om jag inte höll i dessa häromdagen. Men dock fel storlek för mej. Börjar inse att mina sandaler borde bytas ut till nåt rejälare. Gummistövlarna får duga ett tag till. Take care om både fötter och huvud vännen:)

    SvaraRadera
  4. Di däringa skorna ser såååå sköna ut! Jag köpte mig ett par nya walkingskor från Reebok häromdan, även de väldans sköna. 600 spänn fick jag punga ut med, men de hade kostat 1000:-
    Du Nina! Oriflame har en kräm som heter Tender Care och den är enligt säkra källor (mina döttrar) lika bra som Ardens. Jag använder den själv som trutvalla och den funkar utmärkt. 15 ml i en söt liten rosa burk för 115:- till ordinarie pris. Men nu serru, nu är den med i deras aktuella katalog till det facila priset av 59 pix! Vill du så beställer jag en och skickar med flaskpost :D

    Den där TN kan utrota sig själv tycker jag. Var rädd om dig!
    Kramen

    SvaraRadera
  5. Stickmamman:
    JätteSKÖNA skor i alla fall! ;o) Kardeborreknäppningen var ett extra plus. Jag begriper inte varför inte fler vuxenskor förses med sån. Tack, jag mår bra just nu, men spänner mig inför nästa - garanterade - anfall :o/

    Monkan:
    ECCO är superskor de också och förr var jag en hängiven ECCO-köpare jag också. Men sen upptäckte jag Sievi och har konstaterat att de är minst lika bra :o) Det förvånar mig storligen att Schollskornas sulor tog slut som de gjorde, för skorna var inte gamla alls :o/

    Gunilla:
    Haha! Detta, om något, är ett bevis för att Åland är rätt litet, eller hur? Vilken tur för mig att du lever på större fot! Och du, idag tycker jag nog att du i alla fall ska överväga möjligheten att ta på dig något annat än sandaler. Gummistövlar torde vara ett utmärkt alternativ, med tanke på hur mycket vatten det vräker ner just nu :oD

    Anki:
    Se där, ja! Har minsann inte hon där människan i Sverige gjort ett skoklipp hon också! Mitt andra par gå ut och gå-skor är faktiskt ett par Reebok, som jag fyndade på loppis för den oerhörda summan om 8 euro. Helt nya och oanvända var de, med lappen kvar och allt. Mycket sköna de också, men jag har lite av problemfötter och behöver därför skor att alternera mellan.

    Tack för erbjudandet om flaskpost, men Lilla A kom hem från sin utlandsresa medförande hela TVÅ exemplar av svenska försvarets utmärkta hudsalva i stick. Med detta lager torde jag klara mig utan torra läppar åtminstone ett drygt år eller rentav två; ett stick i fickan och ett i nattygsbordslådan.

    Personligen tycker jag att de kan lägga ner jakten på Khadaffi och ägna sig åt att eliminera TN från världskartan istället. Det är en sån smärta att det inte går att sätta ord på den. Mina illustrationer säger mer än vilket tegelstensroman som helst!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!