tisdag 7 augusti 2012

12 x 180 = 2.160

25 JULI BLOGGADE jag om att jag var till 70 % färdig med mor­mors­rutorna till filten jag håller på med. Det var lögn. De 105 rutor som då var klara var faktiskt inte mer än drygt 58 % när det kommer till kritan, eftersom jag när slutfört den 150:e bestämde mig för att det skulle bli 165 rutor ... och sen ökade på det hela ytterligare till 180.

Men sedan igår är de färdiga! Och med tanke på att jag virkade den första rutan den 30 juni, tja, då kan jag faktiskt inte säga annat än jag varit snabb. Jo, faktiskt. Med ett snitt på 4,74 rutor/dag är det bra job­bat, så det så :o)



Jag räknade på skoj ut att jag under arbetets gång har fäst 2.160 garntåtar (plus några till, eftersom jag fått byta nystan mitt på något varv här och där). Jäkla tur att jag har som princip att göra detta allt eftersom, för att i efterskott sitta och fästa drygt 2.000 garnstumpar ... nä, usch och fy!

Nåväl, mycket arbete återstår. 180 rutor ska virkas ihop med varandra med naturvitt garn och sen ska det ytterligare virkas en kant runt hela härligheten. Men allra, allra först måste jag hitta en plats på golvet där jag kan lägga ut alla rutor och planera i vilken ordning de ska komma. Inte lätt gjort i lilla ”Rucklet”, där det inte dräller av lediga golv­kvad­rat­met­rar ...

10 kommentarer:

  1. Milde tid, så snabb du är! Och så fina och jämna dom är! Du skulle skrattat, om du sett mina tappra försök att virka mormorsrutor...
    Men jag ska försöka igen i höst, när man börjar vara inne mera!
    Fast idag blir det nog mest innesittande för det regnar här! Härligt, för här var så torrt!
    Ska bli kul att se hur det blir när du virkat ihop rutorna!
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nånå, nu tror jag nog att du sätter ditt ljus under skäppan, flicka lilla! Jag har ju i din blogg sett hur fina saker du stickar, så jag tror sannerligen inte att det du virkar ligger långt därefter. Hade det inte varit för det uschliga sommarvädret hade jag minsann inte hunnit med 180 lappar redan. Men med regn, kyla, mer regn och hård blåst blir det si och så med utomhuslivet.

      "Sommaren är kort, det mesta regnar bort", sjunger Tomas Ledin, och hur rätt har han inte fått den här gången?

      Radera
  2. Jag har redan glömt hur det var att virka de där rutorna, eller förträngt. Däremot hade jag inte lika många tåtar att fästa eftersom jag inte hade så många färger i varje ruta. Att du lyckat få till tolv olika variationer var inte dåligt!

    Nu till något helt annat. Det här hittade jag i dag på bloggen Eternellen:

    HAR DU MYROR - STRÖ PÅ MALDA KRYDDNEJLIKOR!
    Det är inte något jag själv hittat på. Häromdagen så flyttade jag på en blomkruka på altanen. Och där mellan plattorna vällde det fram myror, små svarta saker. Jag erinrade mig ett knep jag läst om förra sommaren, just att man skulle strö nejlikor. Så in efter burken och strödde på. Och se det hjälpte, hur många myror som fanns mellan plattorna vet jag inte, men många var dom. Massor och ännu fler blev dom när jag "behandlade". Som genom ett trollslag - inte en enda liten myra! Och borta är dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att byta färg varje varv - mindre roligt att fästa alla garnändor. Förutom att jag fick en hel massa garn vid bloggbesök tidigare i somras hade jag en hel del restgarner i en låda, så det blev lite fler färger än jag egentligen tänkt mig från början. Få se hur det blir när det är färdigt :o/

      Tack för myrtipset! Jag plockade fram hela kryddnejlikor ur skåpet på stört när jag läst ditt tips, stoppade dem i en pepparkvarn och gick ut och "behandlade". Och ett är då säkert: myror gillar INTE lukten (?) av kryddnejlika, för de "försvann" med omedelbar verkan! Fast dit de försvann var förmodligen bara under jord, tillbaka till sina hålor. Men effekten var i alla fall bättre än t.o.m. med dyrköpta Myrr Extra, så det där ska jag köra fler gånger :oD

      Radera
  3. Vilka fina färger,lägg ut dom på gräsmattan en solig dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. På gräsmattan? Vid myr-"Rucklet"?! Nädu, skulle inte tro det ;o) Det får nog bli golvet i Lilla A:s rum en sån vecka då hon bor hos sin pappa.

      Radera
  4. Du är lite tvärtom mot skräddaren som skulle sy en kostym och "det bidde en tumme". Dina alster blir större och större. Jag funderar på om jag ska öppna påsen med mina rutor och hälla i lite Blomstra. Då kanske de växer till sig.
    Kram/Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja tänka sig så det kan gå. Detta hade INTE hänt för 20-25 år sen. Då var jag en klippa på att alltid försöka mig på gen- och kortvägar. Något blir m.a.o. bättre med åren :o)

      Radera
  5. Helt underbara färger på dina rutor, kommer att bli jättefint när du har monterat klar den,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! Egentligen skulle jag vilja virka ihop rutorna med ett enfärgat garn i en blå nyans som går ihop med det yttersta varvet, men den kvalitet jag vill ha finns inte att uppbringa i rätt kulör. Det är av den orsaken det kommer att få bli naturvitt. Fast det kan bli bra det med. Återstår att se!

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!