lördag 12 december 2009

Så levs livet i "Rucklet"

YES! SENT OMSIDER har regnet blåst sin kos och det har blivit lite kallare även här, ”ute i skären”. Vips slog julbarometern över lite mer mot högtryck och det finns till och med hopp om en torr luciakväll imorgon!

Några inlägg längre ner är det en besökare från hel­sing­fors­regio­nen som i en kommen­tar undrar varför jag ”samlar på saker”, och har fått för sig att jag är en gudsnådelig shoppare. Jag?! Samlare? Shoppare? Knappast. Det tycks vara på sin plats med ett klar­görande, om utifall att det är fler av er som lider av samma vanföreställning.

Att välja bort
Vad det handlar om är att jag valt att leva på mitt sätt. Det innebär bl.a. att jag inte lägger pengar på resor, tid­skrifts­pre­nume­ratio­ner, frisörbesök (bortsett en toppklippning/år), smink, kläder, teater, bio, ständiga inköp av kapitalvaror, färdigmat, lunch på sta’n osv. Men precis som alla andra behöver jag och mitt barn kläder på kroppen och saker till vårt hem, för att det ska vara ett hem och inte en öde väntsal.

Beg. är bra – eller bättre
I princip allt i min magra garderob är shoppat second hand, utom underkläderna. Att mitt husgeråd delvis består av designföremål bottnar i att jag fyndar på loppisar, i second hand-affärer eller på auktion. Varför omge sig med fula föremål till ett högt pris, när man för en oftast löjligt liten slant kan unna ögat bruksföremål som är både vackra och välgjorda?

Hemlagat för hela slanten
I mitt hus äter vi aldrig halvfabrikat; maten lagas från råvaror och vårt dagliga bröd bakar jag själv. Dessvärre är priset för när­pro­ducerat och ekologiskt oftast oöverkomligt för min begränsade budget,och det är en sak som bekymrar mig. Jag tycker inte om att av eko­no­mis­ka orsaker tvingas välja produkter som flugits in från andra sidan klotet, men det är en eftergift jag alltsom oftast är tvungen att göra.

Minimera mängden E:n
Min dotter har ända från födseln vuxit upp utan att påföras ett behov av snabba kolhydrater i form av godis, läsk och energi­drycker. Idag är hon så förnuftig, att hon själv känner att t.ex. tacochips utan smak­förstärkare är godare än potatis­varianten. För ja, det händer att vi unnar oss en påse majschips. Men dippen lagar vi själv av turkisk yoghurt – utan andra smakförstärkare än kryddor. Konstigt nog blir alltid halva påsen kvar, för utan E621 blir man mätt.


Summa summarum lever vi – och dessutom hyfsat gott – på en månatlig summa som skulle få andra att gråta av förtvivlan. Det handlar bara om att prioritera. Faktum är, att jag med tiden blivit så extremt bra på det, att jag allvarligt funderar på att skriva en bok. För handen på hjärtat, hur många singlar lyckas idag hålla sina utgifter för t.ex. mat och hygien under 200 euro per månad? Det gör jag, och då inbegriper det ändå en matfrisk ton­åring på halvtid. Det får bli dagens guldkant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!