söndag 6 december 2009

Grattis, Finland!

SJÄTTE DECEMBER ÄR det självständiga Finlands egen dag, och i år är det hela 92 år sedan Finland proklamerade sig självständigt 1917. GRATTIS FINLAND!

Under kvällen är det televiserad bal hos presi­dent Tarja Halonen i Helsingfors, lite i stil med Sveriges Nobelfest, och herre min gud vilken tur att jag inte är bjuden! Jag har i och för sig en långklänning – en kornblå relik från min brors bröllop – men det vete fåglarna om jag numera ryms i den ... Dessutom skulle jag inte ha råd att ta mig till och från huvudstaden, än mindre bekosta en övernattning där. Nej, det är sannerligen min smala lycka att Tarja glömde mig i år igen. För nog skulle det väl vara minst sagt skämmigt att måsta tacka nej till presidenten..?


Himlen utanför köksfönstret är stålgrå och det är regnsjukt. Dagens lilla guldkant är med andra ord: jag är inte tvungen att gå ut om jag inte vill. Därmed går mina sympatier till bl.a. de cykelburna brevbärare, som ska trampa runt i ruggvädret och dela ut söndagstidningar. En eloge till er! Vilka vardagshjältar/-hjältinnor ni är! Tack för att ni finns!

2 kommentarer:

  1. Bortförklaringar,bortförklaringar!! Klänning har fixat sig, du har övernatta hos min syrra, och hon har kört dig till balen. Fribiljetter till resan har vi ordnat på ett kick ;-) Men, vad är en bal på slottet när man kan sitta hemma och se på regnet... Hon kommer säkert ihåg dig ännu, tills dess ska vi titta på din fina finska flagga!

    SvaraRadera
  2. Ärligt talat föredrar jag i vilket fall som helst en nobelmiddag. Där talar i alla fall merparten av gästerna svenska. Får väl sikta på nobelpriset i litteratur ;)

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!