måndag 15 februari 2010

Kräsna pippisar och usla pannor

FROSTEN LIGGER TUNG över omgivningen idag och det tyder på temperaturomslag. 15 februari idag, och våren kryper närmare och närmare. Vintern har varit – är – osedvanligt lång i år, men inte tusan ska ni tro att varken småfåglarne eller kråkor och kajor behagat förse sig av mina framdukade solrosfrön!

Tänk om någonting inte är som det ska med de påsar jag köpte ifjol? Tänk om fröna rentav är giftiga?! För vad är annars förklaringen till att automaten står orörd vecka efter vecka? Till och med när det var som allra kallast, med dagstemperaturen runt -20°, syntes inte en fjäder så långt ögat nådde. Det är med andra ord inte utan orsak jag anar ugglor i mossen ... (Ja, det är väl där de måste vara, eftersom de inte kommer till dukat bord?)

Annars är min agenda för dagen behagligt innehållslös. Den enda tid jag måste passa är ett läkarbesök utåt eftermiddagen, men i övrigt står det mig denna måndag fritt att disponera tiden helt enligt eget gottfinnande. Sånt gillar jag, som fortsättningsvis dras med en jät­telåg stresströskel.

Men en grej ska jag faktiskt åtgärda idag: jag behöver en ny lång­pan­na, trots att det inte är så hemskt länge sedan jag investerade i en sån. Den var av tyskt ursprung och en sån där modeeern sak med non-stickbeläggning. Ha! Vilken smörja, alltså. Har jag använt den tio-femton gånger är det bra, och non-sticklagret släpper redan i stora, svarta sjok. Usch och blä :o( Efter fläskpannkakan i veckan som gick har den nu förtjänat sin givna plats i metallåtervinningen.

Nä, har tarvas viligare (åländska; betyder ungefär ”rejäla”) grejor! Så jag planerar en tur till ett ställe som säljer proffsgrejor till res­tau­rang­branschen för att skaffa mig någonting som håller. Kvaliteten ska vara sån att långpannan kan gå i arv till A och hennes eventuella av­kom­mor utan att det syns att den använts. Typ.

***

Välkommen till vardagen i skärgården, Gafflan!

5 kommentarer:

  1. Du resonerar förståndigt som en hel karl.
    Bra att du tänker kvalité när du ska köpa en ny långpanna.
    Köper du en "vilig en" håller den säkert minst lika länge som en omgång vinterdäck. Dvs minst 20 år;-))

    SvaraRadera
  2. Ha-ha-HAAA! Du e la för skôj :o)

    Det blir en rostfri sak som inte fanns på hyllan, men levereras redan på fredag. Nu jäklar i min lilla, nya låda ska här lagas ugnsrätter!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! Jag är ju uppvuxen , dock inte på en ö, vid kusten och med utsikt över havet.
    Mår bäst när jag kan se långt och utan hinder :)
    Det sitter inte någon katt någonstans som skrämmer fåglarna så det är därför dom inte kommer till ditt gästabud? :)

    SvaraRadera
  4. Det där med fåglarna är konstigt, vi matar också men vi har aldrig haft så lite fåglar som i år. Mest bergfink, knappast någon talgoxe eller blåmes.

    SvaraRadera
  5. Gafflan:
    Katter finns det nog i kvarteret, men inte fler än föregående år. Dessutom kan det stora lärkträd där automaten hänger vara überfullt med tippor av alla de slag. Men solrosfröna mina duger icke. Jag har aldrig varit med om maken!

    *förgrymmad*

    Monkan:
    I år är det inte många arter att välja på här heller. De fåtaliga som faktiskt vågat smaka på fröna har, såvitt jag sett, varit talgoxar och någon enstaka blåmes.

    Däremot hoppade det omkring 3-4 stycken nötkråkor i min cembratall för några veckor sedan! Det var skoj, för de är visst rätt ovanliga :o)

    *ovanligt ornitologisk*

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!