söndag 14 februari 2010

Jag föredrar "vändagen"

JAHA, IDAG ÄR det alltså alla hjärtans dag, eller som det heter på finska: ystävänpäivä, vändagen. Jag är dock benägen att instäm­ma med Stig i ICA:s tv-reklam: detta är ingenting annat än ett påhitt av köpmännen för att få sälja mer. Därmed underförstått att jag inte denna dag [heller] är med och höjer brut­tonational­pro­dukten, varken genom inköp av presenter, blommor, konfektyr eller frimärken. En riktigt jävla tjurskallig kärring är jag, så skjut mig för allan del i gry­ningen.

Denna söndag har än en gång varit en sån där äkta slappardag. På förmiddagen satt jag bra länge i nattlinne och morgonrock och virkade i soffan medan A fortfarande ägnade sig åt sin skönhets­sömn. Den långa natten hade synbarligen inte haft någon effekt, för när hon väl masade sig upp stod hästtaglet hon har på skallen åt alla håll och resterna av gårdagens mascara satt inte längre på fransarna.

Utåt eftermiddagen blev jag igångsatt av väninnan P, som lockade med mig på en långpromenad. Den förde oss förbi ett för­hållande­vis ovanligt spektakel i stan: travtävlingar på isen. Massor med folk var det, men som en annan bekant sa när vi snubblade på honom: ”Denna anstormning av besökare torde vara det ultimata beviset för hur lite det finns att göra här på Åland en söndag i februari.”


Jag ger honom tveklöst rätt. Åland den här tiden på året är, om inte dött, så åtminstone i akut behov av hjärt-/lungräddning. Men sam­ti­digt är det ju lugnt och skönt, och mig bekommer inte av­sak­naden av evenemang. Det räcker gudinog med att vinter-OS har börjat, vilket är anledningen till att jag för första gången någonsin övervägt införskaf­fan­de av en digitalbox. Ja, TV4+ utlovar ju helt sportbefriade sänd­ning­ar, så jag blev frestad.

Men sen kom jag på att man ju inte behöver slå på tv:n över­huvud­taget, och då blev jag genast mer o-frustrerad över OS! :oD

Nåväl, nu är A i alla fall nyligen överlämnad till bosättning num­mer två, så jag ska diska och trassla in mig i virkningen igen. Det är obehagligt att erkänna, men jag har drabbats av mormorsrute- och sexkants­feber. Jag t.o.m. drömmer om färgkombinationer just nu ... Läskigt värre ;o)



[tags: crochet, hexagon, cotton, Etsy]

9 kommentarer:

  1. Jag är väl lika tjurig "käring som du, låter varken morsdag,farsdag eller som igår Alla hjärtans dag få mig att springa iväg och handla.
    Man ska för sjutton ha hjärtat på rätta stället alltid. Men jag vet vad de här dagarna betyder för handeln. Massor.
    Jag hörde på radion i förrgår, de jobbar som sjutton för att få fram det sliskiga godis i hjärtform till denna dag.
    OS går helt mig förbi,är absolut ingen sport freak.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Hittade hit från Koola Viola!
    Här är en annan gammal tjurskallig kärring som heller inte firar valentingrejset. Klarar mig bra ändå!

    SvaraRadera
  3. O förlåt, det är ju alla Hjärtans dag idag, jag skrev fel i inlägget.

    SvaraRadera
  4. Ser man på, jag är inte ensam om att vara motvalls! Så trevligt :o) Och ändå får jag så dåligt samvete när det finns sådana som firar såna här dagar, och kommer med gåvor till surkärringen. Fast med åren har jag blivit liiite bättre på att bara le och ta emot, utan att känna mot-prestationsångesten flåsa mig i nacken. Men svårt är det. En kamp mot min god uppfostran vareviga gång. Får man något ska man gengälda; stenhårt intrummat redan i moderlivet, tror jag.

    *suck*

    SvaraRadera
  5. Och du, Monkan, ju sämre koll på dessa påhittade dyr-dagar, desto bättre! *applåderar missen*

    SvaraRadera
  6. Nix, inte lagt en spänn på rosor, choklad eller annat krafs. Möjligen slätar jag av maken innan jag somnar, om jag orkar ;)

    SvaraRadera
  7. Låter som ett alldeles utomordentligt alternativt alla hjärtans dag-firande! Du slipper pynta och maken blir pussad. Två flugor på smällen, typ ;o)

    SvaraRadera
  8. Här på västkusten lever vi också en tynande tillvaro under vintern. Långt i från sommarens hysteriska ökning av ortsbefolkning :)

    SvaraRadera
  9. Jupp, det är liksom medaljens baksida, eller vad vi nu ska kalla det. Fast nödvändigt för själen, även om den avstannade kommersen svider i köpmännens plånböcker ;o)

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!