lördag 29 maj 2010

RECEPT > Mockamaränger


VARJE GÅNG JAG lagar glass står jag där med ett antal äggvitor som blir över. Snålmasken i mig har svårt för att slänga gångbara livs­me­del, så en del har hamnat i frysen för framtida sufflétillverkning. Andra gånger tar jag mig för att göra maränger trots att jag inte är så där jätteförtjust i sådana. De smakar ju egentligen bara socker.


Vid senaste glasstillverkningstillfället började jag fundera. Nog måste det ju gå att smaksätta maränger utan att det blir pannkaka av det hela? Värt att testa! Till min stora glädje blev resultatet superbt; per­fek­ta, torra maränger med mockasmak.

Du behöver:
3 äggvitor
2 dl strösocker
0,5 krm ättikssprit

1 msk riktigt gott kakaopulver
1 tsk pulverkaffe av god kvalitet sönderpressat till fint pulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 100°. Ta fram en bakplåt och bakplåtspapper.

Vispa äggvitorna med ättikan och hälften av sockret så hårt att sme­ten hålls kvar i buken om du vänder den upp och ner.

Tillsätt resten av sockret och pulverkaffet. Sikta ner kakaon - inga klumpar! Vänd med lätt hand ner de torra ingredienserna så att du inte rör bort för mycket av luften i äggvitevispet, men se till att det blir ordentligt blandat.


Klicka eller spritsa ut på bakplåtspapper. Torka mitt i ugnen i c. 60 minuter eller så länge som det behövs för marängerna att bli helt torra.

Till och med en icke maräng-människa som jag tycker att det här blir gott om man grovsmular de färdiga mockamarängerna och strör dem över t.ex. vanilj- eller chokladglass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!