lördag 19 mars 2011

Det blir alltid bättre framåt dagen

EN TIMMES RASK promenad med smältsnön skvalpande runt käng­or­na och solen i ögonen följt av en stadig middag på hemlagad kål­pud­ding gjorde susen för förmiddagens usla humör!

Ännu bättre blev det i samband med måltiden då lilla A plötsligt kons­ta­te­rade: ”Meeh, det e ju gott med kållåda!” och slevade åt sig på­fyll­ning.

(Jag är uppfödd med kållåda som benämning på den här rätten, men kokboken säger kålpudding.)


Igår lagade jag passionsfruktsglass och det blev förstås äggvitor över. Kakburken är sedan tidigare full med maränger, men trots det bestämde jag mig för att göra en sats till. Däremot tog jag bara hälf­ten av receptets sockermängd och tillsatte istället en knapp deciliter kokosflingor och en tesked brandy i smeten. De blev förbannat goda, om jag får säga det själv, och rekommenderas :o)

Gudars, vad jag tycker det är kul att experimentera i köket! Månntro jag bär på en hittills okänd Per Morberg-gen..?

3 kommentarer:

  1. Kållåda ÄR gott! Tur att humöret blev bättre med god mat i magen. =D

    SvaraRadera
  2. Den där kållådan ser ju fantastisk ut på bilden! Om jag bara kunde övertyga min kålhatande man om hur gott, och nyttigt, det är med kål...
    Dina nya maränger verkar ju inte helt fel, heller!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Pipi:
    Onödigt gott, faktiskt. Man (läs: jag) tenderar att äta för mycket ...

    Monica:
    Du kan ju alltid laga kål bara åt dig och låta gubben dina äta något annat, om han är så svårövertygad som du säger. Vem vet, han kanske ändrar sig om han får smaka av frugans smaskiga portion? ;o)

    Kål är ju, i alla sina former, nyttigt som bara den och alldeles för underskattat i vårt moderna, noriska kök! Mer kål åt folket!

    Kokos- & brandymarängerna visade sig vara otrevligt goda att grovkrossa och strö över en portion glass.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!