måndag 31 oktober 2011

Nu kommer november!

DET MÅ VARA sista dagen i oktober, men inne i ”Rucklet” blommar det för fullt. Inte bara pelargonen, som jag skrev om igår, utan även en vit saint paulia och den ena av mina fyra orkidéer. En annan sorts saint paulia är i full gång med att producera knoppar, novemberkaktusen slår ut vilken dag som helst och min äldsta, cremevita orkidé har två blomstänglar på tillväxt.


Nog är det snudd på ett litet underverk att det finns krukväxter som orkar med blomning när det nästan inte finns något ljus alls, inte sant? Och med återgången till normaltid följer ju ännu mörkare kväl­lar. Eftersom det finns mest bara skräp på ”Rucklets” fåtaliga, analoga tv-kanaler sätter jag mig hellre en stund med min nya ”leksak”, rit­plattan, och tänder ett ljus eller flera.

Med november följer också min femtioförsta födelsedag. Då är det dags att skruva locket av burken och provsmaka min likör på som­ma­rens körsbärsskörd!

1 kommentar:

  1. Oj, vad det blommar hos dig!
    Min stora novemberkaktus, som är minst 30 år, har tyvärr börjat "ruttna" vid jordytan och stora grenar faller bort, så det blir nog ingen blomning där i år...
    Men nu börjar det dra ihop sig till Mårten Gås, så då har man annat att tänka på!
    Ha en fin ny vecka, kram, Monica

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!