fredag 27 april 2012

Hjälp på traven

JÄKLAR, VAD DET fortsätter att vara kyligt! Än så länge bara några få plusgrader på nätterna och dagtid inte mycket bättre.

Vilken tur att jag i höstas grävde ner hinkar och plastkrukor fyllda med jord och planterade lökar i mitt grönsaksland! Efter att de började titta upp tog jag upp dem och flyttade in dem i Glaspalatset. Nu har de fått flytta ut igen.


Speciellt hinkarna – vita, av plast – är däremot inte särskilt vackra att se på och borde döljas med något. Juteväv kanske..? Men var få tag på sån utan att behöva lägga ut en förmögenhet??


Idag ska jag googla på vad allt man kan göra med ägg, förutom steka, koka, göra äggröra och omelett. Tur att det är lång hållbarhet på ny­värpt :o)

(Tänk vad behändigt det skulle vara om man kunde plantera ägg, så där som lökar, och skörda egna höns! Fast här skulle det i så fall bli fråga om stordrift :oS)

Och så ska mitt mjöd på flaskor idag efter två dagar i rumstemperatur. I år tajmade jag det perfekt, för nu blir det drickfärdigt precis lagom till val­borgsmässoafton på måndag och är så gott-gotti-gottgott till ny­kok­ta munkar!

10 kommentarer:

  1. JA, när ska man våga dra ur sladden till frostvakten? I dag var det plus 10 här på morgonen, så nu börjar det likna något.Inga gäster kvar så nu får jag ta igen allt jag inte hunnit med under veckan. Och fy för den lede vad gräset växer både i och utanför rabatterna.
    kRam
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Natten till igår var det första gången jag inte slog på fläkten utåt kvällen. Men jag är rätt övertygad om att den inte gått sina sista timmar ännu! Det kommer garanterat ett temperaturbakslag :o/

      Ack ja, nog växer gräset alltid ... *suckar djupt och innerligt* Gräsklippning är den bit av trädgårdssäsongen jag inte ser fram mot.

      Radera
  2. Nä, någon värme har det inte blivit ännu - men rätt så bra arbetsväder! I alla fall om man jämför med senaste tidens regn och/eller gråtrista väder. Så nu ska jag ut igen, var bara inne och vilade lite!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovars, så länge det inte spöregnar är det väl rätt så okej. Fast här har det blåst så infernaliskt också, så det har varit kallt att vara ute även när man hållit sig i rörelse. Du/ni har varit flitigt sysselsatta med trädgården redan länge den här våren, hördu! Det är nästan så jag får lite prestationsångest ;o)

      Radera
  3. Varför inte göra fläskpannkaka? Med lingonsylt. Det är såå gott!
    Här börjar det faktiskt bli ganska sköna temperaturer, uppåt 15 grader på dagarna och inte mycket kallare på nätterna. Och varmare ska det visst bli nästa vecka...
    Ha en skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och fläskpannkaka blev det! Men ingen lingonsylt till det, för den var slut. Jag tog tranbärsgelé istället och det var nästan godare :o)

      15 grader?! Wow! Vi ligger i lä. Fast det var fel uttryck, för det blåser hårt och kallt så gott som hela tiden.

      Radera
  4. Ang.Hönstillverkning:
    Det lär finnas något som heter ÄGGPLANTA.Är det inte något som hör hemma i sammanhanget,eller är det en sådan som jag?
    Hälsningar C W

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaa! Den var bra!! Nu fick jag lust att ta mig till en plantskola och medvetet göra mig korkad idag.

      "Hej, säljer ni frön till äggplantor här?"

      "Jo, visst gör vi det."

      "Så bra! Jag hade tänkt mig vanliga vita och såna där vackert bruna."

      "???"

      "Och jo, kanske dvärghönsmodellen också. Har ni den sorten..?"

      Radera
  5. Man kan ju det! Man bara lägger i äggen så blir det kycklingar. Det kallas "ÄGGKLÄCKARE" och det har jag två stycken igång här hemma. Annacarin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Så tupparna dina har varit i flitigt arbete..? Eller är det möjligtvis fråga om äggdonationer, haha?

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!