lördag 10 augusti 2013

Det lackar mot höst

DAGS FÖR LITE trädgårdsrapportering igen då. Det har väl knappast undgått någon regelbunden läsare att jag under den senaste tiden ägnat mig åt trädvård, så fokus ligger mycket på den biten just nu.


Vi börjar med en närbild av årets skörd från mitt egenplanterade Me­lon­äppelträd, vars produktivitet fördubblats på två år. Tja, för två år sedan fick jag två äpplen, ifjol imponerande tre, så man måste ju säga att det går åt rätt håll, eftersom jag i år kan gotta mig åt hela fyra frukter:


Det trädet har jag inte våldfört mig så där över hövan på i år, bara knip­sat lite här och där och spänt ner några grenar. Tre av de gamla träden har däremot fått sig en ordentlig duvning (alla utom mitt Trans­parent blanche, som är gammalt och skröpligt och ska få sluta sina da­gar som prydnadsträd).

Om jag får säga det själv, så tycker jag att jag mot alla odds lyckats få till riktigt bra form på alla tre kronor:


Det blir mycket ”skräp” att reda upp efter några dagars klättring, såg­ning och klippning. Det grövre sparar jag självfallet till ved men alla kle­nare kvistar har Konrad, min gladgula trädgårdskompostkvarn, fått ta hand om. Fliset använder jag som marktäckning under min häck av kopparhäggmispel, i hopp om att åtminstone i viss mån hindra kvick­rotens framfart.


Från odlingsfronten finns inte så mycket nytt att berätta. På friland bör­jar det äntligen utvecklas lite gurkor på de stackars plantorna som nästan lidit torkdöden. Men i Glaspalatset har det förstås kommit des­to mera! För närvarande låter jag ett exemplar utvecklas till frögurka, för nästa år tänker jag bannemej inte köpa några svindyra gurkfrön.

På tomatplantorna har jag skalat av bladen nerifrån ända upp till det sista före första kvisten med fruktsättning. Det läste jag någonstans på nätet att man ska göra, så det är bara att testa. Mycket tomater blir det i alla fall, allt från fläskiga biffsorter till små, söta av körs­bärs­modellen. Och blommor finns det fortfarande, huur mycket som helst.


Sen har jag fått ett litet problem. Jag har själv rotat en stickling av helt vanlig humle och dessutom fått guldhumle av omtänksamma väninnan B. Men jag har ingenstans att plantera dem! Hjääälp!! Var ska jag få tag på lämpliga humlestörar så här i brådrasket?! Nå’n som eventuellt har några överlopps granstammar att ge bort ..?


Sommaren lider hur som helst mot sitt slut och i trädgården är det me­ra enhetligt grönt än färgglatt vid den här tidpunkten. Skolstart är det också om bara fem dagar. Hela sommarlovet har därmed gått utan att jag sett röken av Lilla A, så jag får väl bara hoppas att det varit ett bra sådant, hennes sista innan det mer krävande livet som gymnasist tar vid.

2 kommentarer:

  1. Vilka härligt knotiga äppleträd du har! melonäpplena ser ju urgoda ut! heter dom melonäpplen för att dom blir stora som meloner eller för att dom smakar melon?
    Så bra att du har den där kvarnen, så att du kan använda allt avfall, som blir efter beskärningen!
    Dina stjärnflockefrön är på väg...
    Ha en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. De börjar bli rätt mysiga, mina gamla träd. Men med drygt 50 år på nacken ska det väl vara så också :o)

      Jag vet att du undrade över Melonäpple ifjol också och då svarade jag så här: Melon är en gammal sort, som antagligen är tysk från början men som odlats i Sverige sisådär 200 år. Sorten går också under namnet citronäpple och den sätter alls inte större än frukter än andra äppelträd. Mer om sorten kan du läsa HÄR.

      Jag ser verkligen fram mot mina röda stjärnflockafrön! Tack i förväg, söta du!

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!