torsdag 3 december 2009

"Dalen", en dikt

Ikväll hittade jag en dikt som Peter mejlade mig den 2 april 2003. Den var vacker redan då, men idag har den en ännu djupare mening för mig.


Dalen

Ingen tog Dig i handen och sa:
Passa på
Detta är nu
Dalen Du ser med slingrande vatten, med gömmande skogar och mild luft
Med ängar och gröna källor
Denna dal bär namnet Kärlek

Ingen sa:
Gå långsamt
Akta Dig att färdas alltför fort
Att tro på en annan dal, en större som Du hört om
Det finns ingen annan, inte för Dig
Dröj kvar, prägla vart löv i minnet

Ingen sa:
Detta är nu
Detta är mycket
Detta är tillräckligt

Alldeles ensam sprang jag genom dalen
Först när jag såg mig om förstod jag
Den såg ut så
Det var den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!