lördag 21 augusti 2010

Jag tänker så bra när jag sover

INTE VET JAG vad jag drömde inatt, men när jag vaknade hade jag fått en idé. En riktigt excellent sådan, om jag tillåts lyfta på min egen svans.

Upprinnelsen är det fönsterkuvert som jag hittade i postlådan igår: debetsedeln för den årliga fordonsskatten, den som tillfälligt infördes 1995 (tror jag det var) här i Fin­land, men som va­rit per­ma­nent se­dan dess.


Varje år har jag morrat lika mycket över denna utgift, eftersom Röda Faran står stilla så pass långa tider att däcken i princip hinner bli plat­ta på undersidan. Jag kör med andra ord extremt lite, någonstans mellan 250 och 300 mil per år. Ändå ska jag betala lika mycket for­dons­skatt som någon som hjular till sig det tiodubbla på mä­tar­ställ­ning­en.

Den som kör lite har oftast inte råd att byta till sig en ny, fin bil vart­annat eller vart tredje år och har inte heller, med dagens skenande drivmedelspriser, råd att tanka särskilt ofta. Det innebär också att denna någon gissningsvis har en sämre betalningsförmåga än så­da­na med nya bilar, som tankar fullt varje gång och kör vartän de ska, även de gånger när det vore motiverat att gå, cykla eller ta bussen.

Fordonsskatten, som slår lika för alla oavsett inkomst, är alltså i mitt tycke en jäkligt orättvis skatt. Och det för oss till tillbaka till min idé, den strålande.

Så här tänker jag:
Allt är numera datoriserat, eller hur? Så även fordonsregistret, och varje gång jag årsbesiktar min bil knackas min mätarställning in i en dator. Det torde därför icke vara att jämställa med raketforskning att samtidigt låta dataprogrammet göra en enkel matematisk operation: årets mätarställning subtraherat med fjolårets – och tadaaa, så får vi veta hur mycket fordonet har använts under det gångna året.

Utgående från kilometerantalet är det ju sen hur enkelt som helst att beskatta enligt användning, inte sant? Kör du mycket – och belastar miljön mer – beskattas du hårdare, kör du lite – och belastar miljön mindre – blir din ”bestraffning” lindrigare. Vill man dra miljötänket ett steg längre bör det också finnas skilda tariffer för hur pass mil­jö­vän­ligt själva fordonet är; gamla bilar (som Röda Faran) får pynta lite ext­ra, medan sprillans nya hybrider av årets modell har en lägre tariff.

Fast det här resonemanget låter väl lite för enkelt för att det ska kun­na fungera ..? Och det är väl lite mycket begärt av ett samhälle där barnbidraget fortfarande inte kan divideras med två och gireras till två skilda betalningsmottagare?

Istället har staten fr.o.m. i år infört en förändring som innebär att alla fordon beskattas enligt koldioxidutsläpp. Och om inga siffror finns för detta för din gamla bil, då beskattas den enligt totalmassa istället. Men fortfarande ska jag som kör bara lite betala lika mycket som den som kör jättemycket.

Äh, fanken också! Nu blev jag så sur så jag bannemej drar till skogs för att jaga kantareller istället. Och jag tänker inte köra den kortaste vägen, för lite valuta för pengarna vill jag allt ha ;o)

(Det sista var ett skämt, om inte alla förstod det. Naturligtvis tar jag den genaste vägen dit jag ska!)

15 kommentarer:

  1. Bra idé -- men kanske lite väl enkel för alla byråkrater...
    Lycka till med svampplockningen! /SA

    SvaraRadera
  2. Och ändå heter det alltid att det enkla är det sköna ;o) Därmed drar jag slutsatsen att byråkrater icke äro särskilt sköna (F'låt alla eventuella pappersvändare som besöker min blogg!)

    SvaraRadera
  3. Strålande idé! Hoppeligen ett sätt att få ner antalet km också. Och att få fram vettiga bussturlistor för lantisar. Bra miljötänk. Låt det få kosta! Men till bilar, brännvin och tobak brukar det alltid finnas pängar... Sov en stund till nu och berätta om fler smarta lösningar. Kanske du skulle bli politiker...!?

    SvaraRadera
  4. Men då finns det ju två möjligheter till. Alla bilar är ju typade och man vet vilket utsläpp "standardmodellen" har.

    Men sedan mäter man ju koldioxid vid besiktningen vilket betyder att bägge faktorerna. Distans och utsläpp borde kunna användas som grund för bilskatten. Inget hindrar att man också har kvar faktorn "bilens vikt".

    Idén är stålande då man gynnas ekonomiskt även bilskattemässigt om man låter bilen stå, men.... den viktigaste fakorn, skatt på bränslet, lär nog räcka kommer de "lärda" att säga.

    SvaraRadera
  5. Ja det är inte så enkelt det där. Jag som bor i glesbygd och alltid måste köra långt om jag vill (måste) lämna min by, tycker att vi på landet borde få lindrigare skatt jämfört med dem som "lyxåker" i de stora städerna. Nu ska jag GÅ en skogspromenad med hunden och i kväll ska jag GÅ till kräftskivan (både hem och dit. Skoskatt??
    Trevlig lördag på dig!
    Kerstin

    SvaraRadera
  6. Gunilla:
    Haha! Jag blev faktiskt tillfrågad för några år sedan, men den som frågade hade inte tänkt hela vägen. Utgångläget som utbränd, enmansföretagare och ensamstående med barn, hund och renoveringshus var kanske inte optimalt för en framtida karriär inom politiken, om jag så säger. Den som ställde frågan insåg nog det korkade i denna när jag ställde motfrågan: "Och vem har du tänkt ska driva mitt företag med jag simmar omkring i den politiska ankdammen..?" Det blev lite *ridå* över diskussionen efter det ;o)

    Kaj:
    Ja, jag erkänner att jag väl inte hann drömma riktigt färdigt, men grundidén är ganska solklar.

    Kerstin:
    Se mitt svar till Kaj ;o)

    Hoppas du fick en skön promenad och att kräftskivan ikväll blir riktigt gemytlig! Nu drar jag till skogs (med bil ...)

    SvaraRadera
  7. Lysande idé, men tyvärr alldeles för självklar och enkel för politiker...
    Ha en skön lördagskväll, kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Tror som föregående skrivare att idén är alldeles för enkel för politiker och byråkrater att anamma.
    Synd!
    För det är ett alldeles strålande förslag, tycker jag!!! Och med dagens teknik borde det inte vara omöjligt att lägga in sådana beräkningsgrunder som bostadsort och närhet till "civilisationen" osv.
    Men det är ju det jag har sagt; klok som en pud... ålänning, är du ;-)!

    SvaraRadera
  9. Haha! Och du är en av de roligaste bloggare jag snavat på här ute i den virtuella verkligheten :oD

    SvaraRadera
  10. NINA!

    DU ÄR EN AV DE ABSOLUT KLOKASTE KVINNORNA SOM JAG KÄNNER TILL!!!

    Och jag är den andra....Haha!

    Solklart! Lysande!
    Och jag "spär på" med att svära högt över alla dessa UTLÄNDSKA FORDON som varje dag kör rakt genom vårt land och sprider skit (och ofta tankar dom inte ens i Sverige för att bensinen/dieseln här är dyrare än vissa alternativ!).

    Bor ju i närhet av E6 och kör nästan dagligen själv på den för att ta mej till civilisationen och ser då LASTBIL efter LASTBIL med utländska registreringsskyltar.

    Kör som galningar gör många av dom, och slipper DESSUTOM att betala för att dom sliter upp vägbanor och förpestar miljö!??!?!?!

    VARFÖR i H...te har vi inte vägtullar i Sverige där man redovisar hur mycket man belastar Svenskt vägnät OCH betalar till detta slitage??

    Det vore väl mer rättvist att DESSA hjälpte till att betala till ett bra och säkert vägnät istället för att dom som kör LITE och SÄLLAN ska bekosta detta???

    SKA VI BILDA ETT PARTI???

    Tycker det ska heta "BOHLAND"!!!

    En sammansvärjning av Bohuslän och Åland och med associationer till ett LAND ATT BO I!

    Oj! Vilken puls jag får när jag blir så förbannad på sånt här!

    Skämt åsido med att bilda parti....

    Men kan DU inte presentera Ditt (och mitt?) genialiska förslag till lämpligt parti??
    (Miljöpartiet?)

    Vägrar inse att inte sånt här skulle kunna gå att genomföra på ett ganska enkelt sätt.

    Knepigheten ligger väl bara i att FÅ UT BUDSKAPET och informationen till "rätt person" och till hela befolkningen!?

    EN baggis för Dej som har kontakter i tidningsbranschen!
    GO GIRL!

    Du är min hjälte!

    Kram på Dej!
    J:son

    Skynda Dej! Det är snart val!

    SvaraRadera
  11. Ähum ... tror du glömde en ganska väsentlig detalj: jag bor i "fel" land :o/

    Men ju mer jag tänker på min nattliga vision, desto bättre känns faktiskt idén, även om den måste utvecklas ytterligare. Bl.a. skulle det ju bli ramaskri från alla inhemska näringsidkare vars verksamhet är beroende av rullande transporter. Men det kunde lösas lika enkelt det: fordon som är registrerad för yrkesmässig trafik hamnar i en egen liten tariff.

    De där utländska bilarna är en annan femma, men ... varför inte införa loggning av mätarställning vid ankomst till landet, avläsning av densamma vid utresan och då en avgift baserad på antalet kilometer man kört? Tål att grunna vidare på!

    Går ut och gräver en ny rabatt medan jag tänker ;o)

    SvaraRadera
  12. Jag knixar och tackar för berömmet som jag värderar fruktansvärt jättehögt efersom det kommer från dig!!!
    Kramen ;-)!

    SvaraRadera
  13. Det var tammefasen det klokaste förslag jag läst på länge!

    SvaraRadera
  14. Petitesser!

    Ja, med "fel land" alltså...Haha!

    J:son

    SvaraRadera
  15. Pipi:
    Kanske det du, men antagligen för enkelt för att någon politiker skulle idas ta tag i saken ;o) Och viss finslipning krävs ju fortfarande, som sagt.

    J:son:
    *gapflabbar*

    Men du, du som bor på "rätt" sida om pölen kan väl ta över facklan och föra den vidare till någon eldsjäl inom miljöpartiet i konungadömet? Lite nordiskt samarbete runt en så viktig fråga är ju aldrig fel ;o)

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!