torsdag 17 mars 2011

Grodd!

HÄR GÅR DET undan! Bland allt jag sådde för sex dagar sedan är de röda körsbärstomatfröna som jag souvenirshoppade under min resa till Madeira i november först ut på plan.

Igår, den 16.3, såg det ut så här:



Och idag är det redan några centimeter långa skott
med hjärtblad i toppen:


Jag driver min sådd i fyrkantiga ”krukor” som jag vikt av vanligt tid­ningspapper.

”Krukorna” står i stapelbara trådkorgar av plast, som champinjoner levereras i till livsmedelshandeln. Dem har jag naturligtvis fått lägga rabarber på helt gratis, vad annars?

Etikettpinnarna har jag skurit till av sådana där fyrkantiga plasttråg som djupfrysta kräftor ligger i.

Ovanpå sådden ligger helt vanlig cellofan, sådan som man slår in blombuketter i.

Voilà! Enklare – och billigare – ”drivhus” är det svårt att fixa.


Min beskrivning av hur man viker papperskrukor hittar du HÄR.

3 kommentarer:

  1. Ja, visst är det fantastiskt vilken växtkraft det finns i ett pyttelitet frö! Mina sådder har fått flytta ut i garaget under en växtbelysning och där vi håller mellan 10 och 15 grader, så att de inte ska bli så långa och rangliga. Hoppas att det funkar... Jag har ju inte sått förut, så det är spännande!
    Sockerärtorna tänker jag plantera i en stor kruka med en avklippt kvist från min risiga schersminbuske som stöd (enligt tips från Charlotta med bloggen Cesara Trädgård).
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Bubbelplast, frigolit,mjölkpaket, alla möjliga förpackningar går att använda. Tomma toarullar fyllda med jord är jättebra. Bara att sätta ner hela alltet i jorden när det är dags för utplantering. Jag har också en hög såkrukor i plast men de köpte jag för snart femton år sedan och har använt dem varje år sedan dess.I går petade jag ner mina pepparfrön! Spännande väntan!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. Monica:
    Jag håller tummarna för att ditt experiment ska lyckas! Jag har tyvärr inte samma möjlighet här i "Rucklet", men ser fram mot din rapportering om hur det går :o)

    Kerstin:
    Japp, i krig, kärlek och odlariver är alla medel tillåtna! Min chilipeppar har inte tittat upp ännu, men gör det förmodligen vilken dag som helst. Lite mer tveksam är jag till fröna jag tagit från en köpepaprika, men det brukar gå fint. Ha! Nu kom jag just på att jag ju har frön till en bananpaprika också. De är i och för sig flera år gamla, men grobarheten brukar nog vara tillräcklig ändå. Det tillkom således en ny punkt på föredragningslistan för denna fredag ;o)

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!