måndag 11 april 2011

Förlagsbranschen fortsätter att [för]bluffa!

FREDAGEN DEN 11 mars skickade jag iväg två manusbuntar till Sveri­ge, den ena till Piratförlaget och den andra till Norstedts förlag. Post­gången fungerar si så där över veckosluten och utdelningen i Stock­holm kan således ha skett tidigast måndag den 14 mars.

Döm därför om min oerhööööööörda förvåning när jag med dagens post, den 11 april, får ett refuseringsbrev från Norstedts daterat den 21 mars! Det vill säga en vecka efter att de med makalösa tur, med­vind över Ålands hav och en flyfotad postiljon i Sverige kan ha fått mitt manus om Solveig. Men refuseringsbrevet har av någon märklig anledning tagit hela tre veckor på sig att nå mig på Åland.

Klicka för att förstora bilden.

Det här är med andra ord en repris på Bonniers beteende härom­sis­tens. Efter det här råder det inga som helst tvivel om saken: mitt ma­nus har ingalunda blivit läst, varken av Bonniers eller av Norstedts.

Fy skäms, förlagsbranschen! Man ska inte orda vitt och brett om att man gärna tar emot manuskript om de, när det kommer till kritan, går raka vägen i sopcontainern. Tänk för fan på miljön i alla fall även om ni skiter i författarna!

5 kommentarer:

  1. Utan att veta något om förlagsbranchen så förvånar det mig mycket att man inte kan skicka boken elektroniskt utan det måste vara i pappersformat. Men det kanske är en gammal kvarleva som inte har anpassats till vår nya värld av ettor och nollor :-)

    Har ännu inte läst boken men är ledig en vecka vid påsk och då tänkte jag passa på.

    Lycka till!

    Annika

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående om att det är konstigt, att förlagen inte kan ta emot boken elektroniskt...
    Men dom borde i alla fall göra sig besväret att LÄSA alla manus de får in! Hur ska vi annars få några nya författare, om dom bara tar emot manus från redan etablerade författare?
    Kämpa på, Nina!
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  3. Det var ju mindre roligt synd på en så bra bok.

    SvaraRadera
  4. Det här blir ju en rysare i sig självt. Kanske ett ämne för nästa bok? Jag är fortfarande förbluffad över att dom kan ge ut så många dåliga böcker. Var kommer dom ifrån? Jag menar, hur tänker dom då liksom?

    SvaraRadera
  5. Annika:
    Märkligt nog tycks det vara det små, relativt okända förlagen som i tidens anda tar emot manuskript per e-post. De stora gör det inte.

    Tyvärr finns inte hela boken tillgänglig här på bloggen längre i och med att jag börjat distribuera manuset till förlag. Men om du blir sugen på att läsa hela boken är det bara att slänga iväg ett mejl, så skickar jag dig en pdf-fil med det kompletta manuskriptet.

    Monica:
    Jag hade faktiskt i min naivitet fått för mig att alla inkomna manuskript passerar en lektör före de hamnar i soptunnan. Så är tydligen inte fallet. Men att med en sådan övertydlighet låta en förstå att de överhuvudtaget inte läser är ju rent ut korkat.

    Stickmamman:
    Tja, sånt är livet. Och fler förlag finns! Mest stör det mig att portopengarna + kostnaderna för att skriva ut ett tjockt manus är kastade i sjön.

    Cici:
    Tror du ärligt talat ATT de tänker..? Personligen börjar jag tvivla allt mer på den saken :o/

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!