söndag 26 juni 2011

Det var det det

SÅ VAR MIDSOMMAREN avklarad. För mitt vidkommande kan man sä­ga att den till största delen gick i arbetets tecken, eftersom jag ägna­de både midsommaraftonen och -dagen åt att färdigställa min långa rabatt. Kanten av begagnade taktegel är på plats och växtlighet ned­grävd.

Planteringsschemat ser ut så här:


Om det är någon som kan hjälpa mig med att identifiera den vita blom­ma jag plockat med mig från bekantas trädgård är jag tacksam. Den blommar med ungefär en halvmeter höga stänglar och ser ut så här:



Till den familjen hör en liten, företagsam phalene, som gör sitt yttersta för att utplåna allt vad planteringar heter. Kanhända jag gjorde dem en tjänst som räddade undan några plantor för framtiden..?


Pionerna tiggde jag till mig av exet, som inte är så där överdrivet en­tu­siastisk när det kommer till trädgårdsskötsel; skulle tro att plantorna får det bättre hos mig. Blåelden kommer från en dikesren, vallmon från stans markavdelnings dumpningsplats, det vita löjtnantshjärtat från grönfingerväninnan S och lavendelplantorna är frösådd av mitt befintliga bestånd.

Kostnaden för denna nyanläggning har med andra ord varit svett, mus­kelvärk, 5 euro för tegelpannorna och en liten slant för tre säckar gödslad trädgårdstorv, köpta på höstrea ifjol. Det måste väl sägas vara helt godkänt..? Nu får jag bara vänta och se, hoppas att allt överlever och att slutresultatet blir som jag tänkt mig :o)

Jättevallmon hämtade jag f.ö. igår. S och jag tog oss en runda utanför Mariehamn för att se om vi kunde hitta något trevligt att gräva upp och ta med oss hem. Förutom vallmon fick jag från ett sandigt dike med mig riktigt fina tjärblomster och en rugge av vad vi tror är en back­nejlika. Och när vi slog våra lovar runt ett område där det kom­posteras en masse hittade vi små, finfina svartavinbärsplantor!

Idag ska jag dammsuga. Jag lovar!

Edit kl. 17:22:
Än en gång har Kerstin/Ölandsvindar kommit till min botaniska undsättning! Den vita blomman är en fjällbrud, Saxifraga cotyledon. Som vanligt stort tack för hjälp med artbestämning, Kerstin!

Och ja, jag har dammsugit. Och klippt gräs!

10 kommentarer:

  1. Den vita blomman är misstänkt lik en Saxifraga, Fjällbrud gissar jag på. Här blir det inte mycket trädgårdsarbete, mest underhållsvattning i växthusen. Jag sorterar foton och försöker få ihop något till tidningen om alla midsommarfester här.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Sannerligen, du har nog rätt! Att det är en Saxifraga cotyledon, menar jag. Stort tack för hjälpen! Du är verkligen en klippa när det kniper med artbestämningen :oD

    Vete sjutton om den kommer att ta sig i den nya rabatten, för där är den sandiga jorden uppblandad med en rejäl mängd torv nu, för att den ska hålla fukten lite bättre. Nåja, stryker den med så stryker den med, för jag har ingen annanstans att peta ner den just nu.

    Å andra sidan växer den ju i sitt naturliga tillstånd på fuktiga fjällsidor, så det kanske går ändå :o)

    SvaraRadera
  3. Svar - Jag hoppas det, för det är nog det som är meningen. Jag funderar dessutom på att nacka en av de halvstora och helsteka på en fest lite senare i sommar. Jag får se om jag orkar. Annacarin

    SvaraRadera
  4. Helstekt nasse låter vansinnigt gott! Det måste du bara se till att du orkar med :oD

    En gång för länge sedan var jag bjuden på ett party där det grillades en hel spädgris över öppen eld. Godare griskött tror jag faktiskt aldrig att jag har ätit.

    SvaraRadera
  5. Åh, så snyggt det blev med takpannorna som rabattkant! Det är definitivt något att tänka på!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Det måste nog bli över öppen eld, för min grill är inte stor nog. Jag tror att det kan bli en "stek" på 15-20 kilo. Ska jag meddela två veckor innan? Annacarin

    SvaraRadera
  7. När det har vuxit till sig i din nya rabatt så kommer dom i rondellen att hamna på din gård.
    När dom blir distraherade av dina fina blommor.

    SvaraRadera
  8. Trädgårdsinspiration är något jag behöver just nu, så tack för inlägget.

    SvaraRadera
  9. Monica:
    Visst blir det ganska propert? Men mina måste kapas, för jag orkade inte gräva så djupt att det skulle gått att använda dem som de var. 10 cm vinkelslipades bort på höjden.

    Annacarin:
    Tyvärr har jag ett växthus jag inte kan lämna ovädrat/-vattnat och det går för katten inte ens att ordna droppbevattning i och med att jag odlar i krukor :o/ Det är baksidan av Glaspalatset, som jag totalt förbisåg före köpet.

    Stickmamman:
    Nå, nu tar du väl ändå i lite? Dessutom kommer det knappast att synas så mycket från vägen vad det lider, för häcken växer så det knakar i år :o)

    SvaraRadera
  10. Cici:
    Väl bekomme! Inte för att jag vet vad som föranleder behovet av inspiration, men det är ju roligt om jag kan bidra till den.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!