torsdag 23 juni 2011

Jord- och återbruk

IGÅR SKEN SOLEN och jag passade på att ta en första skörd av min oregano, som var fem före att gå i blom. I fjol lärde jag mig av John ”Trädgårdsfredag” Taylor att man kan skära ner riktigt hårt och på så viss få en ny skjuts på tillväxten.


Vad jag däremot inte ska göra, är att ställa ut durkslaget för torkning i solen på terrassen. Det som hände med lavendeln ifjol gör mig fort­farande kallsvettig ...

I Glaspalatset, mitt växthus, är det full fart. Gurkplantorna sätter frukt för brinnkära livet och körsbärstomatplantorna växer så det nästan syns. Igår tjuvade dem och märkte då att det är blommor på gång!

Projekt Långa Rabatten rullar på. På kvällen kom gode vännen herr L över med vinkelslipen i högsta hugg, så nu är de begagnade betong­te­gel­pannor jag köpte på byggreturen för en femma avkapade till lagom höjd. Det kommer att bli en stadig och fin kant av dem. Snygg också! :o)


Men vädrets makter är inte med mig. Jag hade tänkt få kanten på plats under dagen, men när det nu regnar ... *suck* Som upplagt för lite städning inför midsommaren. Fast det tror jag att jag väljer att inte bry mig om. Garnlådan och virknålen lockar mera ;o)

7 kommentarer:

  1. Tack, din hälsning kändes bra ända ner i tårna :)
    Glad midsommar och akta tänderna nu med nubben :D Skål!

    SvaraRadera
  2. Ja, fatta ... jag gick ju och blev ilsk å dina vägnar :o) Glad midsommar själva, du och "gubben" din! Skål, tammefan!

    SvaraRadera
  3. Regn regn regn ... men vi ska inte göra nåt särskilt i helgen så jag kan lika gärna leka med garn å verktyg ;D
    Glaaaad Midsommar hörru!

    SvaraRadera
  4. Å detsamma till dig, kära vän! :oD

    SvaraRadera
  5. Här fick vi sol idag bara lite blåsigt.Ha en bra midsommar.Kram på er.

    SvaraRadera
  6. Jag tror att du har större chanser på skapligt midsommarväder än vad vi har, men vare sig det blir sol eller regn önskar jag dig en trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset om att använda betongtakpannor till rabattkant!
    Min syster och svåger ska byta takpannor och jag har en rabatt utan kant...
    Kram, Monica

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!